Για την Περιφέρεια της Κοινωνίας των Πολιτών, Για την περιφερειακότητα και τον περιφερισμό, Για τις πολιτικές της αειφορίας και της «Οικολογικής Μετάβασης» σε μία κοινωνία της βιώσιμης ευημερίας, Της συμμετοχικής δημοκρατίας και της δημοκρατίας του διαδικτύου, Της κυκλικής οικονομίας και της βιώσιμης ενεργειακής πολιτικής, Της προστασίας και της ανάδειξης του φυσικού κεφαλαίου, Της αγρο-οικολογίας, Της διαχείρισης των υδατικών πόρων, Της οικο-κίνησης, Της συνειδητοποίησης της αξίας του εδάφους και της αναγέννησης των οικιστικών συνόλων, Της οικολογικής ποιότητας προϊόντων και υπηρεσιών, Των περιβαλλοντικών ελέγχων, Των οικολογικών δικτύων, Της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής, Της ουσιαστικής προστασίας των δικαιωμάτων των ζώων, Της πραγματικής οικονομίας, κυκλικής, κοινωνικής και συνδεδεμένης με τις χωρικές και τοπικές ρίζες του παραγωγικού συστήματος, της μεταστροφής του τρόπου παραγωγής και κατανάλωσης και της μικρής παραγωγικής αλυσίδας, οριοθετούμενης στο πεδίο των κοινωνικών και περιβαλλοντικών απαιτήσεων και αναγκών, Της διάχυσης των πολιτικών της «Οικολογικής Μετάβασης» σε όλους τους τομείς και όλα τα επίπεδα της πολιτικής της διακυβέρνησης, Για τον άνθρωπο και το περιβάλλον

Τετάρτη 15 Φεβρουαρίου 2023

Περί του Πεδίου του Άρεως !

Αθήνα, 14-02-2023
Αρ. Πρωτ.:
 
Προς :                Πρόεδρο Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής,
                           κ. Δημόπουλο Γεώργιο
Κοινοποίηση :  Περιφερειάρχη Αττικής,
                           κ .Γεώργιο Πατούλη
                           κ.κ. Περιφερειακούς Συμβούλους
 
Επίκαιρη Επερώτηση
 
Θέμα : Περί του Πεδίου του Άρεως

Κύριε Πρόεδρε,
 
Την περίοδο λίγο πριν από την είσοδο στην περίοδο Covid, στην «ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ» εργαζόμασταν για την προετοιμασία εισήγησης με θέμα το αττικό πράσινο και ειδικότερα τα Πάρκα και τα Άλση αρμοδιότητας ή και συναρμοδιότητας της Περιφέρειας Αττικής. Η πανδημία διέκοψε αιφνίδια την έρευνα η οποία, λόγω και της προοδευτικής έκπτωσης της σπουδαιότητας του Περιφερειακού Συμβουλίου από τότε έως σήμερα, ως κυρίαρχου οργάνου άσκησης των πολιτικών και των αρμοδιοτήτων της Περιφέρειας, παρέμεινε τελικά στο συρτάρι.
 
Έξω από συρτάρι παρέμεινε, δίκαια, μόνο το Πεδίο του Άρεως για περισσότερους από ένα λόγους :
- Θες για τα πολλαπλά αιτήματα για ολιγοήμερες ή πολυήμερες χρήσεις του από μέρους συλλογικοτήτων, εταιρειών ή και σωματείων για διάφορους σκοπούς, που καταφθάνουν συνεχώς στις Επιτροπές της Περιφέρειας;
- Θες για τις απανωτές εκδηλώσεις, για χρήσεις άσχετες με την έννοια και τον προορισμό του Πάρκου, που οργανώνει εκεί η Περιφερειακή Διοίκηση, με κάθε ευκαιρία και σε κάθε χρονική στιγμή ;
- Θες για τις χρόνιες τριβές της Περιφερειακής Διοίκησης με συλλογικότητες των κατοίκων της περιοχής που οδήγησαν στο τέλος σε προσφυγές στον Συντονιστή της Αποκεντρωμένης και στο Συμβούλιο της Επικράτειας ενάντια στην Περιφερειακή Διοίκηση ;
Να υπογραμμίσουμε ότι οι Πολιτείες που σέβονται τον εαυτό τους, διατηρούν ως κόρη οφθαλμού Άλση, Πάρκα και κάθε τύπο αστικού και περιαστικού πρασίνου, με κάθε τρόπο και κάθε μέσο, τόσο ως απόλυτα κοινόχρηστους χώρους, όσο και ως δασικά και μη δασικά οικοσυστήματα και αυτοτελή πολιτιστικά αγαθά. Αυτό δεν συνέβη και δεν συμβαίνει με το Πεδίο του Άρεως.
 
Από την αρχική του «ρύθμιση» ως «υπαίθριος τόπος συγκέντρωσης του κοινού για περίπατο και αναψυχή» - το μακρινό 1887 - έως την έγκριση της γνωστής «Διαχειριστικής Μελέτης για την προστασία και ανάδειξη του Πάρκου ΠτΑ 2020-2030» μόλις το 2019, το Πεδίο του Άρεως γνώρισε διαδοχικές αλλαγές διαχειριστή, διαδοχικές νομοθετικές ρυθμίσεις του χαρακτήρα του - με χαρακτηριστικότερη την χουντική Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου του Αυγούστου 1971 (ΦΕΚ Α, 157) που θέσπισε την δυνατότητα διενέργειας δημόσιων θεαμάτων σε αυτό - ή και διαφορετικές παρεμβάσεις αρχιτεκτονικής ή και κηποτεχνικής διαμόρφωσης, με γνωστότερη εκείνη του γραφείου Τομπάζη μεταξύ 2007 και 2018. Ποτέ όπως δεν αμφισβητήθηκε η φυσική του οριοθέτηση και ο κοινόχρηστος και δασικός του χαρακτήρας.
 
Αντίθετα, από ένα χρονικό σημείο και μετά, ορισμένες από τις πολιτικές επιλογές της Περιφερειακής και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής δημιούργησαν ρήξεις με τις συλλογικότητες των κατοίκων της περιοχής, με αποτέλεσμα προσφυγές σε περισσότερα επίπεδα που αναμένουν ακόμη προς εκδίκαση.
Βασική αιτία των τριβών και των προσφυγών αποτέλεσε η παράδοξη προσπάθεια νομιμοποίησης της χρήσης δασικής έκτασης του Πάρκου εκ μέρους 2 «καταστημάτων» υγειονομικού ενδιαφέροντος– για δες - μέσω των αποφάσεων και της έγκρισης της «Διαχειριστικής Μελέτης για την προστασία και ανάδειξη του Πάρκου ΠτΑ 2020-2030» που συνέταξε η Περιφερειακή Διοίκηση Αττικής (sic !!!). Σε αυτό επικεντρώνεται μεν η παρούσα επερώτηση προς την Περιφερειακή Διοίκηση αλλά από μία άλλη, διαφορετική, σκοπιά και ειδικότερα αναφορικά με το κατάστημα με την επωνυμία «GREEN PARK».
 
1. Η διακήρυξη για τη «Δημόσια Πλειοδοτική, Φανερή και Προφορική Δημοπρασία - Για την εκμίσθωση του καταστήματος που λειτουργούσε με την επωνυμία «GREEN PARK» εντός του Άλσους του Πεδίου του Άρεως», της 25ης Απριλίου 2018, όπως και το συμφωνητικό εκμίσθωσης του συγκροτήματος «Green Park» που συνυπογράφηκε αργότερα - τον Ιούνιο 2018 - περιγράφουν το μίσθιο ως 2.603 τ,μ., συγκροτούμενο από :
- κτιριακούς χώρους συνολικού εμβαδού 883,00 τ,μ. και,
- περιβάλλοντα χώρο, παρακείμενο του κτιρίου, εκτάσεως 1.720 τ.μ. περίπου, «όπως αυτός φαίνεται στο διάγραμμα που συνοδεύει την υπ΄ αριθμ. 13321/3134 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων (ΦΕΚ 514/τ.Δ/8-7-1999)» (εικ.1).
Το ακίνητο εκμισθώθηκε από την Περιφερειακή Διοίκηση για 15 έτη - ήτοι από τον Ιούλιο 2018 έως τον Ιούλιο 2033 - με τους όρους :
- της  προσαύξησης του μισθώματος κατά 50% σε σχέση με το πρώτο μίσθωμα από το 110 έως το 15ο έτος της μίσθωσης και,
- της δυνατότητας παράτασης του μισθώματος για μία ακόμα δεκαετία, έως τον Ιούλιο 2043, με αύξηση του μισθώματος κατά 5% ως προς το τελευταίο μίσθωμα.

2. Σε κάθε περίπτωση οφείλουμε να υπογραμμίσουμε ότι :
 
α) Σύμφωνα με το Σύνταγμα - άρθρο 24 παρ.1 - τον νόμο - άρθρα 3 παρ. 4 και 4 παρ.2 του ν.998/1979 - και τις ερμηνευτικές τους αποφάσεις Συμβουλίου της Επικρατείας 2301/2017 και 2568/1981, εντός των εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων, τα Άλση και τα Πάρκα εξομοιώνονται με τα δάση και τις δασικές εκτάσεις ως φυσικά αγαθά και οικοσυστήματα σε αυστηρό προστατευτικό καθεστώς με στόχο τη διατήρηση της κοινοχρησίας τους και της φυσικής ισορροπίας, ως ενιαία φυσικά και ανθρωπογενή συστήματα, Κατά τα παραπάνω, τα Άλση και τα Πάρκα δεν επιδέχονται μεταβολή της χρήσης και του προορισμού τους, είτε καλύπτονται από δασική βλάστηση είτε όχι, «ειμή μόνον κατ’εξαίρεση, στις περιπτώσεις που προβλέπονται από διάταξη νόμου για την ικανοποίηση σκοπού, επιβαλλόμενου από το δημόσιο συμφέρον, σύμφωνα με την ανωτέρω συνταγματική διάταξη» - ΣτΕ 977/2010. Στην δε περίπτωση μόνιμων κατασκευών στο εσωτερικό τους ο νόμος τις επιτρέπει μόνο στο αναγκαίο μέτρο, σε εκτάσεις που δεν έχουν δασική βλάστηση και εφ’όσον εξυπηρετούν «τον εν ταυτώ δασικόν και κοινόχρηστον χαρακτήρα του πάρκου ή του άλσους» μη μεταβαλλούσες ή αναιρούσες την θεσμοθετημένη χρήση του που είναι η ελεύθερη πρόσβαση του κοινού, η αισθητική απόλαυση και η αναψυχή.
β) Σύμφωνα με το συμφωνητικό μίσθωσης «μόνο με την σύμφωνη γνώμη της Περιφέρειας και κατόπιν λήψεως όλων των αναγκαίων αδειών, επιτρέπεται να γίνουν πρόσθετες κατασκευές και διαρρυθμίσεις στο μίσθιο, δηλαδή στο υπόγειο, ισόγειο, πατάρι και στον περιβάλλοντα χώρο… Τυχόν παραβίαση του ανωτέρω εδαφίου από πλευράς του μισθωτή παρέχει το δικαίωμα στην Περιφέρεια Αττικής να κηρύξει τον μισθωτή έκπτωτο.»
γ) Σύμφωνα με το συμφωνητικό μίσθωσης «ο μισθωτής υποχρεούται… να διατηρεί το μίσθιο και τον περιβάλλοντα αυτού χώρο σε καλή κατάσταση, η δε χρήση του πρέπει να είναι σύμφωνη με τις εκάστοτε κείμενες διατάξεις.»
δ) Σύμφωνα με το συμφωνητικό μίσθωσης «το κτίριο «GREEN PARK» δύναται να λειτουργεί με το κατά Νόμο προβλεπόμενο ωράριο δηλαδή και πέραν του ωραρίου λειτουργίας του Πεδίου του Άρεως, υπό την προϋπόθεση ότι ο μισθωτής αναλαμβάνει να διασφαλίσει την είσοδο-έξοδο των επισκεπτών του κτιρίου «GREEN PARK» χωρίς να τους παρέχεται η δυνατότητα να εισέλθουν σε άλλους χώρους του Πεδίου του Αρεως κατά το διάστημα που αυτό είναι κλειστό»
ε) Σύμφωνα με τον ισχύοντα Κανονισμό Λειτουργίας Πάρκων και Αλσών της Περιφέρειας Αττικής, στο Πεδίο του Άρεως δεν επιτρέπεται «η εγκατάσταση οποιουδήποτε κτίσματος από οποιονδήποτε φορέα ή ιδιώτη σε χώρους των πάρκων και αλσών της Περιφέρειας Αττικής, εκτός από τις περιπτώσεις που περιγράφονται με σαφήνεια σε άδειες ή αποφάσεις υπηρεσίας ή οργάνου της Περιφέρειας Αττικής και σε συμβάσεις εκμίσθωσης.»
στ) Σύμφωνα με τη Γενική Διεύθυνση Δασών & Αγροτικών ΥποθέσεωνΔιεύθυνση Δασών Αθηνών της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής, ο περιβάλλον χώρος του κτιρίου του «GREEN PARK» «αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του όλου και δεν είναι επιτρεπτή η αλλαγή χρήσης του εκτός εκείνης της κοινοχρηστίας του Αλσους ως Δασικού οικοσυστήματος κατά τα προβλεπόμενα από τον νόμο (αποφάσεις ΣτΕ 2568/1981, 2189/2012 και 1261/2018) και της αριθ, 133384/6587/10-12-2015 (ΦΕΚ 2828Β/23-12-2015) Απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας». Η ίδια δε Διεύθυνση καλεί κατ’ ακολουθία την Περιφερειακή Διοίκηση να προβεί στην άμεση απομάκρυνση κάθε πιθανής περίφραξης του περιβάλλοντος χώρου του «GREEN PARK» με στόχο την αποκατάσταση της νομιμότητας - επιστολή προς την Περιφερειακή Διοίκηση Αττικής, Σεπτέμβριος 2019.
 
3. Παρά ταύτα :
 
α) Τον Ιούλιο 2021, τρία χρόνια μετά την υπογραφή του συμφωνητικού μίσθωσης, ο μισθωτής εκκινεί τη διαδικασία ανάπλασης του κτιρίου του «GREEN PARK» και του περιβάλλοντα χώρου, ως μέρος των συμβατικών του υποχρεώσεων. Στην τεχνική Έκθεση Αρχιτεκτονικής Μελέτης και στο σχετικό Τοπογραφικό διάγραμμα που είχε καταθέσει για την χορήγηση της οικοδομικής άδειας - 58/2019 - του έργου «Ανάπλασης Περιβάλλοντα Χώρου Κτιρίου Green Park» :
- δηλώνει ως έκταση κτιρίου και του περιβάλλοντα χώρου του «GREEN PARK» 3.237,15 τ.μ. αντί των 2.214 τ.μ. της διακήρυξης και του συμφωνητικού μίσθωσης (sic !!!), εν προκειμένω 1.023) τ.μ. περισσότερα καταπατώντας δασική έκταση που εμφαίνεται στο διάγραμμα που συνοδεύει την υπ΄ αριθμ. 13321/3134 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων (ΦΕΚ 514/τ.Δ/8-7-1999) (εικ.2,3),
- δηλώνει ότι εσωτερικά και περιμετρικά της υφιστάμενης περίφραξης, με χαμηλό στηθαίο και μασίφ κιγκλίδωμα, προσθέτει περίφραξη από φυσική ξυλεία με σκοπό την ασφάλεια και την οπτική μόνωση των επισκεπτών και,
- δηλώνει την υλοποίηση μόνιμων κατασκευών στον περιβάλλοντα χώρο του κτιρίου, με χρήση ασύμφωνη με τις «κείμενες διατάξεις» (εικ. 4, 5, 6)
κατά παράβαση του νόμου, των πολλαπλών αποφάσεων ΣτΕ, του Κανονισμού Λειτουργίας Πάρκων και Αλσών της Περιφέρειας Αττικής και του ίδιου του συμφωνητικού μίσθωσης.
β) Παρά τις σχετικές «οχλήσεις» πολιτών, σωματείων και της αρμόδιας Διεύθυνσης Δασών περί των συντελεσμένων παρανομιών, η Περιφερειακή Διοίκηση αδιαφορεί πλήρως και, έτσι, στις 12 Οκτωβρίου 2022 προχωρεί στην ικανοποίηση αιτήματος του εκμισθωτή για παράταση της μίσθωση του καταστήματος «GREΕN PARK» και του περιβάλλοντος χώρου των 3.237,15 τ.μ. (sic !!!) για άλλα 10 χρόνια μετά την λήξη της, ήτοι έως το 2043, μόλις 5 περίπου χρόνια μετά την υπογραφή της 15ετούς μίσθωσης και 10 χρόνια πριν την λήξη της (!!!) με αύξηση εφάπαξ και μόνο 5% για όλο το χρόνο της παράτασης, ζημιώνοντας το δημόσιο συμφέρον από ενδεχόμενη συμφερότερη πρόταση του ίδιου ή άλλου μισθωτή το 2034.




Ως εκ τούτου και δεδομένων των παραπάνω καλείστε να απαντήσετε :
 
1. Πραγματοποιήθηκε ή όχι αυτοψία στο κτιριακό συγκρότημα του «GREEN PARK» από τον εκμισθωτή – Περιφερειακή Διοίκηση Αττικής - μετά το πέρας των εργασιών ανάπλασης για την διαπίστωση της καλής τους εκτέλεσης, σύμφωνα με τους όρους μίσθωσης και την κείμενη νομοθεσία, δεδομένης της ειδικής κατηγορίας του ακινήτου κτήματος του ελληνικού δημοσίου ;
2. Ακόμη και εάν αμελήθηκε η διενέργεια αυτοψίας, ποιες οι ενέργειες της Περιφερειακής Διοίκησης σε συνέχεια των «οχλήσεων» - καταγγελιών, προσφυγών και συστάσεων - πολιτών, σωματείων και της αρμόδιας Διεύθυνσης Δασών περί συντελεσμένων παρανομιών μέσω των εργασιών ανάπλασης ;
3. Πως είναι δυνατό να εγκρίνεται και να συνυπογράφεται η ανανέωση της μίσθωσης με χρήση ενός συμφωνητικού - του 2018 - του οποίου το περιεχόμενο και οι όροι δεν ανταποκρίνονται πλέον στην πραγματικότητα έτσι όπως διαμορφώθηκε μετά τις εργασίες ανάπλασης του συγκροτήματος και του περιβάλλοντος χώρου ;
4. Πως είναι δυνατό να ανανεώνεται μία μίσθωση για 10 χρόνια με μόνη συμφωνημένη αύξηση ένα πάγιο 5% επί του τελευταίου μισθώματος, πέρα και έξω από κάθε λογική μίσθωσης, δεδομένου δε ότι ο ιδιοκτήτης δεν είναι μισθωτής αλλά το ελληνικό δημόσιο ;
6. Και επί τη ευκαιρία :
- Πως θεωρείτε ότι οφείλετε να αντιμετωπίσετε το αποκρουστικό φαινόμενο της μη αναστρέψιμης καταστροφής του δαπέδου των διαδρόμων του Πεδίου από τις μπετόβεργες που χρησιμοποιούνται για την εγκατάσταση και απεγκατάσταση των «περιπτέρων» των εκδηλώσεων και των εορτών που αποτελούν σχεδόν μόνιμο αντικείμενο χρήσης του (Εικ. 7)

 
Μετά ταύτα, σας καλούμε να μας απαντήσετε αρμοδίως στα παραπάνω, εντός του πλαισίου που θέτει ο Κανονισμός Λειτουργίας του Περιφερειακού Συμβουλίου, αφού μας καταθέσετε έγκαιρα τα όσα σχετικά της επερώτησης.
 
Για την «ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ για την ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ»
Γιώργος Δημητρίου (επικεφαλής)
Στέλλα Αναστασοπούλου
Αναστασία Χρήστου
 
«Οικολογική Συμμαχία για την Περιφέρεια Αττικής».
- Για τον ριζικό αναπροσανατολισμό των πολιτικών της Περιφέρειας.
- Για την διοικητική και πολιτική της αυτονομία.
- Για την «Οικολογική Μετάβαση» σε μία κοινωνία βιώσιμης ευημερίας.
- Για τον άνθρωπο, τα ζώα και το περιβάλλον.
contact@oikologiki-symmaxia.gr
https://oikosymmaxia.blogspot.com