Για την Περιφέρεια της Κοινωνίας των Πολιτών, Για την περιφερειακότητα και τον περιφερισμό, Για τις πολιτικές της αειφορίας και της «Οικολογικής Μετάβασης» σε μία κοινωνία της βιώσιμης ευημερίας, Της συμμετοχικής δημοκρατίας και της δημοκρατίας του διαδικτύου, Της κυκλικής οικονομίας και της βιώσιμης ενεργειακής πολιτικής, Της προστασίας και της ανάδειξης του φυσικού κεφαλαίου, Της αγρο-οικολογίας, Της διαχείρισης των υδατικών πόρων, Της οικο-κίνησης, Της συνειδητοποίησης της αξίας του εδάφους και της αναγέννησης των οικιστικών συνόλων, Της οικολογικής ποιότητας προϊόντων και υπηρεσιών, Των περιβαλλοντικών ελέγχων, Των οικολογικών δικτύων, Της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής, Της ουσιαστικής προστασίας των δικαιωμάτων των ζώων, Της πραγματικής οικονομίας, κυκλικής, κοινωνικής και συνδεδεμένης με τις χωρικές και τοπικές ρίζες του παραγωγικού συστήματος, της μεταστροφής του τρόπου παραγωγής και κατανάλωσης και της μικρής παραγωγικής αλυσίδας, οριοθετούμενης στο πεδίο των κοινωνικών και περιβαλλοντικών απαιτήσεων και αναγκών, Της διάχυσης των πολιτικών της «Οικολογικής Μετάβασης» σε όλους τους τομείς και όλα τα επίπεδα της πολιτικής της διακυβέρνησης, Για τον άνθρωπο και το περιβάλλον

Πέμπτη 27 Ιουνίου 2024

15η/2024 ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ του ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ : Για το ρέμα Χελιδονούς !

Η τοποθέτηση μας στην σημερινή 15η/2024 ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ του ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ - στην αίθουσα εκδηλώσεων «Μάριος Δημήτριος Σουλούκος» του Δημαρχείου Αχαρνών - σχετικά με την ΜΠΕ του ρέματος ΧΕΛΙΔΟΝΟΥΣ που επανέρχεται τροποποιημένη.

-----------------------------------------------------------------------

Στο ψευδεπίγραφο της συγκεκριμένης Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων των έργων διευθέτησης του ρέματος Χελιδονούς είχαμε αναφερθεί εκτενώς, με μία 6σέλιδη εισήγηση, όταν είχε πρωτοκατατεθεί στην 6η/2021 Συνεδρίαση του Συμβουλίου της 10ης Μαρτίου 2021 - https://oikosymmaxia.blogspot.com/2021/03/blog-post_10.html

1. Είχαμε επισημάνει ότι παρά την βαριά κακοποίηση - διάχυτα απορρίμματα, διάσπαρτα «έργα» σκυροδέματος παρωχημένης ποιότητας, σημειακή διάβρωση των πρανών εξ’ αιτίας πρόχειρων παρεμβάσεων – η φυσική κατάσταση του ρέματος είναι εξαιρετική, με πλούσια βλάστηση και πλούσια ορνιθοπανίδα.

2. Είχαμε αναφέρει ότι η «Μελέτη» υπογράφεται από μία Τοπογράφο, ένα Φιλόλογο και ένα Οικονομολόγο.

3. Είχαμε επισημάνει ότι το 49% της Μελέτης είναι αντιγραφή ολόκληρων παραγράφων της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου διευθέτησης του Ποδονίφτη, που απορρίφθηκε πανηγυρικά από το Συμβούλιο της Επικράτειας, ως εάν τα χωρικά, τα περιβαλλοντικά και τα υδρολογικά χαρακτηριστικά των 2 ρεμάτων – η φυσιολογία τους δηλαδή - να είναι τα ίδια.

4. Είχαμε αναφέρει ότι η Μελέτη δεν εξετάζει εναλλακτικές λύσεις σε επίπεδο λεκάνης απορροής με τη λήψη μέτρων για την κατακράτηση και διαχείριση της πλημμυρικής απορροής - όπως επιβάλει η Οδηγία 2007/60/ΕΕ για την Εκτίμηση και Διαχείριση του Πλημμυρικού Κινδύνου – μέτρα τα οποία θεωρούνται ιδιαιτέρως αποτελεσματικά για τη μείωση της πλημμυρικής αιχμής. Αντί να προδιαγράψει και αναλύσει μια τέτοια δέσμη μέτρων, η εφαρμογή των οποίων θα είχε πιθανότατα ως αποτέλεσμα να μην απαιτηθούν σκληρές λύσεις διευθέτησης όπως οι προτεινόμενες, η Μελέτη αρκείται σε εναλλακτικές τεχνικές λύσεις στο πεδίο της διευθέτησης προτείνοντας ουσιαστικά την οικολογική καταστροφή του ρέματος.

5. Είχαμε επισημάνει ότι η στενότητα της εξόδου της λεκάνης απορροής και ο επακόλουθος περιορισμός του πεδίου διήθησης στους υπόγειους υδροφορείς, θα μειώσει σημαντικά τις κατεισδύσεις όταν θα απομονωθεί η κοίτη του ρέματος μέσω της σκληρής διευθέτησης


6. Είχαμε αναφέρει ότι η χλωρίδα του ρέματος δεν διερευνάται και δεν καταγράφεται πλην της αναφοράς ενός αόριστου και αδιευκρίνιστου συνόλου καλαμιώνων και πλατάνων. Η Μελέτη θεωρεί την υπάρχουσα χλωρίδα κατά το μεγαλύτερο ποσοστό υποβαθμισμένη, δίχως ιδιαίτερη οικολογική αξία, και προτείνει την ολική αποψίλωση για την κατασκευή του «έργου» και την αντικατάσταση της από αόριστες δενδροφυτεύσεις κατά μήκος του οχετοποιημένου ρέματος ως εάν μία εύρωστη, υδρόφιλη, βιοποικιλότητα να ισούται σε περιβαλλοντική αξία με την όποια σειρά δένδρων.

7. Είχαμε αναφέρει ότι η πλούσια πανίδα του ρέματος επίσης δεν διερευνάται και δεν καταγράφεται, αλλά περιγράφεται αόριστα ως «μικρή βιοποικιλότητα.

8. Είχαμε επισημάνει το παρωχημένο της «Μελέτης» όταν ο συντάκτης προσπαθεί να εξισώσει την ολική απάλειψη της χλωρίδας και της πανίδας του ρέματος, μετά την οχετοποίηση του, με τα αντιπλημμυρικά οφέλη που θα προκύψουν, λες και δεν υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις που να διασφαλίζουν αμφότερα, την αποσόβηση του πλημμυρικού κινδύνου μαζί με την διατήρηση της οικολογίας του ρέματος

9. Είχαμε αναφέρει ότι η διαβεβαίωση του συντάκτη ως προς την συμβατότητα του έργου με το Νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας / Αττικής και με τις προδιαγραφές του Π.Δ. καθορισμού της ζώνης προστασίας του Κηφισού και των παραχειμάρρων του, είναι ανυπόστατη. Το μεν Ρυθμιστικό θέτει ως βασικό στόχο του άξονα πολιτικής για την προστασία και αναβάθμιση του περιβάλλοντος «την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, πρωτίστως μέσω της μείωσης των περιβαλλοντικών πιέσεων, της δημιουργίας μιας συνεκτικής οικολογικής υποδομής και της πρόληψης και διαχείρισης των φυσικών, περιβαλλοντικών και τεχνολογικών κινδύνων και καταστροφών», το δε Π.Δ. επιτρέπει στην περιοχή του ρέματος αποκλειστικά και μόνο «κατασκευή έργων προστατευτικής και περιβαλλοντικής διευθέτησης».

10. Είχαμε επισημάνει ότι, όπως όλες οι Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων διευθέτησης των Αττικών ρεμάτων που έρχονται προς έγκριση σε αυτό το Συμβούλιο και η αυτή η Μελέτη :
Παραβιάζει την Κοινοτική Νομολογία στο άρθρο 9 της οδηγίας 2007/60/ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2007.
Αγνοεί την Κοινοτική Οδηγία περί επικαιροποίησης των «Σχέδιων Διαχείρισης Λεκάνης Απορροής» βάσει του ζητήματος της ανθεκτικότητας και της προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή, σύμφωνα με τους στόχους της «Στρατηγικής της ΕΕ για τη βιοποικιλότητα με ορίζοντα το 2030».
- Αγνοεί την πάγια νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας που επιβάλλει την αποκατάσταση των ρεμάτων στη φυσική τους κοίτη, με μόνη εξαίρεση την ανάγκη έργων στην περίπτωση μη επάρκειας της κοίτης, όχι όμως λόγω παράνομων καταπατήσεων – επιχώσεις, δημόσια και ιδιωτικά έργα εντός της κοίτης ή σε μη επιτρεπόμενη απόσταση.
Αγνοεί την πάγια νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας που επιβάλλει την οριοθέτηση των ρεμάτων ως συνόλων, αποκλειστικά και μόνο ακώλυτα λειτουργούντων – με ασφάλεια και πολυεπίπεδα - ως οικοσυστήματα.

11. Είχαμε επισημάνει τέλος ότι, όπως όλες οι Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων διευθέτησης των Αττικών ρεμάτων που έρχονται προς έγκριση σε αυτό το Συμβούλιο και η αυτή η Μελέτη αποτελεί :
- ότι το πιο παρωχημένο ως προς την σύγχρονη επιστημονική αντίληψη και εμπεριστατωμένη διεθνή πρακτική γύρω από το θέμα,
- ότι το πιο αποκλίνον από την ορθή ανάγνωση και εφαρμογή των σχετικών Ευρωπαϊκών Οδηγιών,
- ότι το πιο αδιάφορο στις επανειλημμένες επιταγές του Συμβουλίου Επικρατείας σχετικά με την διαχείριση των οδών του νερού,
- ότι το πιο αδιάφορο στις επιταγές του Συντάγματος σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντος και, ειδικότερα, των ανεκτίμητων οικοσυστημάτων μας και,
- ότι το πιο βλαπτικό για την υγεία του πολίτη, για την υγεία του περιβάλλοντος και εν τέλει, για την ποιότητα ζωής μας, για εμάς και για τις μελλοντικές γενιές.

Να επισημάνουμε σήμερα ότι και αυτή η Μελέτη – όπως όλες οι Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων διευθέτησης των Αττικών ρεμάτων που έρχονται προς έγκριση σε αυτό το Συμβούλιο - είναι παντελώς ασυμβίβαστη με την πρόσφατη κοινοτική νομοθεσία περί αποκατάστασης της φύσης, η οποία δεσμεύει όλες τις χώρες της ΕΕ να εργαστούν για την αποκατάσταση των φυσικών οικοτόπων με στόχο την αποκατάσταση όλων των οικοσυστημάτων που χρήζουν αποκατάστασης έως το 2050.


«Το κύριο πρόβλημα που αντιμετωπίζει το ρέμα Χελιδονούς», συνοψίζει η Μελέτη, «είναι ότι η διατομή της υφιστάμενης κοίτης έχει περιοριστεί από απόθεση φερτών υλών, ανάπτυξη θαμνώδους βλάστησης και κατασκευή έργων διευθέτησης της κοίτης περιορισμένης έκτασης, με αποτέλεσμα τα γνωστά αποτελέσματα υποψίας πλημμυρικού κινδύνου». Ας καθαριστεί επιμελώς λοιπόν το ρέμα και ας διευθετηθεί με χρήση των εργαλείων της φυσικής μηχανικής, έτσι ώστε παράλληλα με την προστασία της ανθρώπινης ζωής – που επικαλείται εμφατικά ο συντάκτης της «Μελέτης» - να προστατευθεί και το περιβάλλον που αποτελεί το ίδιο υποχρέωση της Πολιτείας και θεμελιώδη προδιαγραφή του Συντάγματος

Προς το παρόν καταψηφίστε.

«Οικολογική Συμμαχία».
- Για την «Οικολογική Μετάβαση» σε μία κοινωνία βιώσιμης ευημερίας.
- Για τον άνθρωπο, τα ζώα και το περιβάλλον.
contact@oikologiki-symmaxia.gr