Για την Περιφέρεια της Κοινωνίας των Πολιτών, Για την περιφερειακότητα και τον περιφερισμό, Για τις πολιτικές της αειφορίας και της «Οικολογικής Μετάβασης» σε μία κοινωνία της βιώσιμης ευημερίας, Της συμμετοχικής δημοκρατίας και της δημοκρατίας του διαδικτύου, Της κυκλικής οικονομίας και της βιώσιμης ενεργειακής πολιτικής, Της προστασίας και της ανάδειξης του φυσικού κεφαλαίου, Της αγρο-οικολογίας, Της διαχείρισης των υδατικών πόρων, Της οικο-κίνησης, Της συνειδητοποίησης της αξίας του εδάφους και της αναγέννησης των οικιστικών συνόλων, Της οικολογικής ποιότητας προϊόντων και υπηρεσιών, Των περιβαλλοντικών ελέγχων, Των οικολογικών δικτύων, Της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής, Της ουσιαστικής προστασίας των δικαιωμάτων των ζώων, Της πραγματικής οικονομίας, κυκλικής, κοινωνικής και συνδεδεμένης με τις χωρικές και τοπικές ρίζες του παραγωγικού συστήματος, της μεταστροφής του τρόπου παραγωγής και κατανάλωσης και της μικρής παραγωγικής αλυσίδας, οριοθετούμενης στο πεδίο των κοινωνικών και περιβαλλοντικών απαιτήσεων και αναγκών, Της διάχυσης των πολιτικών της «Οικολογικής Μετάβασης» σε όλους τους τομείς και όλα τα επίπεδα της πολιτικής της διακυβέρνησης, Για τον άνθρωπο και το περιβάλλον

Τετάρτη 17 Ιουνίου 2020

Μετά το Σ.τ.Ε. : Ο Πειραιάς, η Πειραϊκή, το Λιμάνι και το παράκτιο μέτωπο




Αθήνα 17.06.2020

Στην συνολική αποτίμηση του αγώνα για την σωτηρία της Πειραϊκής, αλλά και του παράκτιου μετώπου της Αττικής από τον Πειραιά έως και πέρα από το Πέραμα, προχώρησαν στην Συνέντευξη Τύπου που διοργάνωσαν χθες, 16 Ιουνίου, η Ανεξάρτητη Κοινοτική Παράταξη Α Κοινότητας Πειραιά «ΕΝΕΡΓΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ Α ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ - ΟΧΙ ΛΙΜΑΝΙ ΣΤΗΝ ΠΕΙΡΑΙΚΗ» και η Περιφερειακή Παράταξη «ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ για την ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ». Η Συνέντευξη Τύπου ολοκληρώθηκε με τον προγραμματισμό της επόμενης φάση του αγώνα, δίπλα στην προσπάθεια ακύρωσης του «hub» κρουαζιέρας της Πειραϊκής και της πολλαπλά χρεωκοπημένης και αντι-περιβαλλοντικής πολιτικής του πολιτικού συστήματος.

Η συνέντευξη Τύπου πραγματοποιήθηκε στην έδρα της Περιφέρειας Αττικής, Λεωφ. Συγγρού 15-17, με την συμμετοχή της Δήμητρας Βήνη, παιδιάτρου MSc στη Δημόσια Υγεία και κοινοτικής συμβούλου της Κοινοτικής Παράταξης «ΕΝΕΡΓΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ Α ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ – ΟΧΙ ΛΙΜΑΝΙ ΣΤΗΝ ΠΕΙΡΑΙΚΗ», του Βασιλείου Τσελέντη, καθηγητή θαλάσσιου περιβάλλοντος του τμήματος Ναυτιλιακών σπουδών Πανεπιστημίου Πειραιά, του Γεωργίου Μπάλια, αναπληρωτή καθηγητή περιβαλλοντικής πολιτικής και Δικαίου στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, του Ορέστη Κολοκούρη, Γεωγράφου-Χωροτάκτη και, εκ μέρους της Περιφερειακής Παράταξης «ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ για την ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ», των Γιώργου Δημητρίου, Αρχιτέκτονα, επικεφαλής της Παράταξης, Κώστας Διάκου, Νομικού Περιβάλλοντος, Οικολόγου, Μιχάλη Βώκου, Φυσικού Ραδ/γου και Φίλιππου Δραγούμη, αντιπροέδρου του συλλόγου «Ροή-Πολίτες υπέρ των Ρεμάτων», κατοίκου Αίγινας.

Την συζήτηση συντόνισε ο δημοσιογράφος του τηλεοπτικού σταθμού «STAR», Γιάννης Ευσταθίου.


- Η Δήμητρα Βήνη «άνοιξε» τη Συνέντευξη Τύπου με μία σύντομη αναδρομή στην ιστορία, στην εξέλιξη και στη σημερινή ενδυνάμωση του αυθόρμητου κινήματος για την «σωτηρία» της Πειραϊκής. 
«Το κίνημα για την σωτηρία της Πειραϊκής ενώνει σήμερα τις φωνές όλο και περισσότερων φορέων, σωματείων και προσωπικοτήτων» υπογράμμισε. «Ο Δικηγορικός Σύλλογος Πειραιά, το Ινστιτούτο «Αρχιπέλαγος», ο Σύλλογος Ιχθυολόγων Δημοσίου, πανεπιστημιακοί με γνωστικό αντικείμενο το περιβάλλον από το Πανεπιστήμιο Πειραιά και το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, το Εργατικό κέντρο Πειραιά - εντολέας της μιας από τις δύο προσφυγής στο Σ.τ.Ε. - ο επίτιμος Έφορος Αρχαιοτήτων της Β΄ Εφορείας Προϊστορικών - Κλασικών Αρχαιοτήτων Γεώργιος Σταϊνχάουερ, υποναύαρχοι λιμενικού, ή και εφοπλιστές όπως ο Α. Ποταμιάνος, τονίζουν ότι το μπάζωμα της Πειραϊκής, που ξεκίνησε χωρίς τις νόμιμες προϋποθέσεις, θα έχει ολέθριες επιπτώσεις για το περιβάλλον, την ακτογραμμή, την πολιτιστική κληρονομιά, την Δημόσια Υγεία, το κλίμα και τα δικαιώματα των επερχόμενων γενεών… Η καταστροφή του θαλάσσιου περιβάλλοντος, αυτές τις 70 ημέρες βυθοκορήσεων και μπαζώματος, έχει ήδη σοβαρές τόσο για την Πειραϊκή όσο και για τον Σαρωνικό. Το περιβαλλοντοκτόνο έργο έχει σταματήσει προσωρινά με απόφαση του προέδρου του Σ.τ.Ε.» κατέληξε. «Αν συνεχιστεί αυτό το έργο η καταστροφή πλέον θα είναι μη αναστρέψιμη τόσο για το θαλάσσιο περιβάλλον όσο και για το τοπίο, ενώ θα επιφέρει το τελικό πλήγμα στην κυκλοφοριακή ασφυξία του Πειραιά, μετατρέποντάς τον σε μια πόλη αβίωτη για τους κατοίκους.


- Ο Φίλιππος Δραγούμης ανέπτυξε την προβληματική της κρουαζιέρας και των κρουαζιερόπλοιων ως προς τις σοβαρότατες περιβαλλοντικές επιπτώσεις της λειτουργίας τους.

- Ο Βασίλειος Τσελέντης επικέντρωσε την παρέμβαση του στην πρόσφατη διαταγή διακοπής των έργων στην Πειραϊκή του Συμβουλίου της Επικρατείας, από την σκοπιά της ελλιπούς τεχνικής τεκμηρίωσης στην οποία στηρίχθηκε η άδεια των έργων βυθοκόρησης και απόρριψης των βυθοκορημάτων την θάλασσα, αλλά και της υψηλής επικινδυνότητας τους. Υπογράμμισε ότι η άδεια βασίστηκε σε μία αμφίβολη «Τεχνική Έκθεση» του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου που, όλως παράδοξα, αναφέρονταν σε ανάλυση υλικών τύπου ΧΥΤΑ.

- Ο Κώστας Διάκος επισήμανε τις τρείς αρχές της αειφορίας αναφορικά με το παράκτιο μέτωπο : Eνάλια οικολογική ισορροπία, λειτουργική χρήση της με τη πόλη και σεβασμός της γεωγραφικής της δομής σε κατασκευές λιμανιών με διατήρηση του τοπίου εγκατάστασης σε ακτογραμμή αλλά και ως φυσικό σύστημα λειτουργίας του χώρου. «Καμία από αυτές δεν εφαρμόζεται στα έργα που γίνονται στο Πειραιά» δήλωσε. «Ο τρόπος σκέψης και η νοοτροπία διαχείρισης στο παραλιακό μέτωπο, εν συνόλω, ενισχύει τα φαινόμενα της κλιματικής κρίσης στην Αττική, που υπερφορτίζεται έτσι εμπορικά και τουριστικά… Και ως προς αυτό, ενημερώνω για την καταστροφή μιας από τις πλέον εύφορες κοιλάδες της Β. Πελοποννήσου για να εγκατασταθούν πυλώνες υπερυψηλής τάσης προκειμένου να καλυφθούν οι μεγάλες ενεργειακές ανάγκες του νέου λιμανιού του Πειραιά μέσω ΚΥΤ που θα στηθεί στη «Λίμνη Κουμουνδούρου».

- O Γεώργιος Μπάλιας σημείωσε τη σπουδαιότητα της εκδίκασης της αίτησης αναστολής των δύο αποφάσεων της ΕΣΑΛ σχετικά με το «master plan» και της σύμβασης παραχώρησης, η οποία αναμένεται λίαν προσεχώς. «Οι λόγοι τους οποίους προβάλλουμε», υπογράμμισε, «αφορούν την παράβαση της οδηγίας για τη στρατηγική περιβαλλοντική εκτίμηση (οδ. 2001/42) και συγκεκριμένα το γεγονός ότι δεν προηγήθηκε η στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Με βάση τη νομολογία του Δικαστηρίου της ΕΕ ο δικαστής είναι υποχρεωμένος να αναστείλει την ισχύ των αποφάσεων για τις οποίες δεν προηγήθηκε η ΣΜΠΕ (ενδεικτικά οι αποφάσεις c-41/11. C-196/16 C-201/02). Μετά την έκδοση της αποφάσεως της Επιτροπής Αναστολών του ΣτΕ και ανεξαρτήτως αποτελέσματος θα εκδικαστεί η αίτηση ακυρώσεως για την οποία έχει οριστεί δικάσιμος για 7/10/2020. Αυτή είναι η οριστική δίκη.»


- Ο Ορέστης Κολοκούρης τόνισε ότι με την επέκταση του λιμανιού στην Πειραϊκή γίνεται κάτι το πρωτοφανές : Με την αιτιολογία της «κρουαζιέρας» υλοποιείται μια σκανδαλώδης παρέμβαση, μεγάλης έκτασης, εις βάρος της πόλης - και της λογικής - από μια ιδιωτική εταιρία με ευρωπαϊκούς πόρους.

- Ο Μιχάλης Βώκος, τόνισε την ανάγκη εκπόνησης ενός νέου ολοκληρωμένου σχεδίου - «master plan» - βάσει της εκτίμησης των επιπτώσεων στο ήδη βεβαρυμμένο περιβάλλον της πόλης του Πειραιά. Η απουσία μιας πλήρους μελέτης είναι ένα ακόμη δείγμα της προχειρότητας και της αδιαφάνειας με τις οποίες η Πολιτεία αντιμετωπίζει την υλοποίηση έργων που θα έχουν διαχρονική αρνητική επίπτωση στην ζωή των κατοίκων της πόλης.

- Ο Γιάννης Ευσταθίου, σημείωσε ότι τα οικολογικά και περιβαλλοντικά προβλήματα στον Πειραιά εντείνονται σε αέρα, θάλασσα και στεριά και μεταφέρονται στις γύρω περιοχές. Εξέφρασε τη ζωηρή αγωνία του για ενδεχόμενα προβλήματα στην υγεία και τη διατροφή όσων διαμένουν, τρώνε ή κολυμπούν από το Νησάκι και το Λουτρόπυργο ως τη Σαλαμίνα και αλλού. Πρόσθεσε δε ότι είναι άσχημη εικόνα για κάθε ταξιδιώτη, που έρχεται προς το λιμάνι του Πειραιά, να βλέπει μόνο βιομηχανικές - και μάλιστα φαραωνικές – εγκαταστάσεις, όταν από αυτές η τοπική κοινωνία εισπράττει ψίχουλα.

- Ο Γιώργος Δημητρίου «έκλεισε» την Συνέντευξη Τύπου μεταφέροντας την προβληματική της συζήτησης στο πεδίο των πολιτικών αιτίων που οδήγησαν στο σημερινό πρόβλημα της ολικής αποξένωσης της πόλης από το παράκτιο μέτωπο και στην μετατροπή του τελευταίου  σε βαριά, ρυπαίνουσα, βιομηχανία. 
«Η άλογη μεταβίβαση της κυριότητας του παράκτιου μετώπου, δίχως έλεγχο και δίχως όρους, δίχως ιεράρχηση και δίχως στόχους, δίχως αξιολόγηση κατάστασης και αξιολόγηση επιπτώσεων και, κυρίως, δίχως την επιβολή ενός μακρόπνοου σχεδίου κλίμακας - όπως επιβάλλεται σε παρόμοιες περιπτώσεις - οδήγησε στη σημερινή ολική αποξένωση των συμφερόντων του – και των συμφερόντων της ιδιοκτησίας του - από τα ζωτικά συμφέροντα των πόλεων που ζουν σε όλο του το ανάπτυγμα», τόνισε μεταξύ άλλων. «Δεν εκπλήσσει κατά συνέπεια ότι η πλήρης αποδέσμευση του παράκτιου μετώπου από τη πόλη - εν είδη πόλης μπροστά στην πόλη που αναμένει δήμαρχο και δημοτικό συμβούλιο - οδήγησε στο διαχρονικό μετασχηματισμό του στον σημερινό πόλο βαριάς βιομηχανίας και στην καταστροφική ρήξη πόλης και θάλασσας, της πόλης και του παράκτιου μετώπου της και της πόλης και του λιμανιού ή των λιμανιών της… Μόνο η εν δυνάμει δραστική αναθεώρηση του καταστροφικού «master plan» του παράκτιου μετώπου, που αποτελεί και την πηγή του δραματικού προβλήματος, μπορεί να δώσει ικανοποιητική απάντηση σε κάθε ερώτημα γύρω από τους τρόπους θεραπείας του… Εργαλεία αναθεώρησης του «master plan» υπάρχουν… Υπάρχουν και συνίστανται σε συνολικές στρατηγικές παρεμβάσεων στο φυσικό, στον κοινωνικό και στον οικονομικό ιστό της πόλης, του λιμανιού και του παράκτιου μετώπου, με όρους αποκλειστικά αστικής αναγέννησης, έτσι ώστε να επιτευχθεί η στενή τους συσχέτιση βάσει της συνολικής αναδιοργάνωσης του συστήματος των υποδομών, της χωρικής ανάπλασης του θαλάσσιου μετώπου και της σε βάθος αναδιανομής και επικαιροποίησης των λειτουργιών τους, με όρους βιώσιμης ευημερίας και, φυσικά, υψηλής ποιότητας ζωής.»

ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ για την ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ
ΕΝΕΡΓΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ Α ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ – ΟΧΙ ΛΙΜΑΝΙ ΣΤΗΝ ΠΕΙΡΑΙΚΗ

Πληρ. : 6972942421, 6972911008