Για την Περιφέρεια της Κοινωνίας των Πολιτών, Για την περιφερειακότητα και τον περιφερισμό, Για τις πολιτικές της αειφορίας και της «Οικολογικής Μετάβασης» σε μία κοινωνία της βιώσιμης ευημερίας, Της συμμετοχικής δημοκρατίας και της δημοκρατίας του διαδικτύου, Της κυκλικής οικονομίας και της βιώσιμης ενεργειακής πολιτικής, Της προστασίας και της ανάδειξης του φυσικού κεφαλαίου, Της αγρο-οικολογίας, Της διαχείρισης των υδατικών πόρων, Της οικο-κίνησης, Της συνειδητοποίησης της αξίας του εδάφους και της αναγέννησης των οικιστικών συνόλων, Της οικολογικής ποιότητας προϊόντων και υπηρεσιών, Των περιβαλλοντικών ελέγχων, Των οικολογικών δικτύων, Της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής, Της ουσιαστικής προστασίας των δικαιωμάτων των ζώων, Της πραγματικής οικονομίας, κυκλικής, κοινωνικής και συνδεδεμένης με τις χωρικές και τοπικές ρίζες του παραγωγικού συστήματος, της μεταστροφής του τρόπου παραγωγής και κατανάλωσης και της μικρής παραγωγικής αλυσίδας, οριοθετούμενης στο πεδίο των κοινωνικών και περιβαλλοντικών απαιτήσεων και αναγκών, Της διάχυσης των πολιτικών της «Οικολογικής Μετάβασης» σε όλους τους τομείς και όλα τα επίπεδα της πολιτικής της διακυβέρνησης, Για τον άνθρωπο και το περιβάλλον

Δευτέρα 20 Νοεμβρίου 2023

Φοβού τας Υπηρεσίας και εισηγήσεις φέρουσες !

Γιατί δεν κατασχέθηκαν τα δελφίνια της Αττικό Ζωολογικό των Σπάτων αμέσως μετά την ανάκληση της άδειας του Δελφινάριου ;

Στις 13 Μαρτίου 2020 η Περιφερειακή Διοίκηση Αττικής προχώρησε στην ανάκληση της άδειας λειτουργίας του Δελφινάριου της Αττικό Ζωολογικό Πάρκο Α.Ε., σε συνέχεια κατάθεσης εισήγησης της Περιφερειακής μας Παράταξης, «ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ», στην συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου της 5ης Φεβρουαρίου 2020, λόγω της πολυετούς παράβασης του νόμου 4039/2012 σχετικά με την απαγόρευση διενέργειας παραστάσεων με χρήση ζώων.

Σύμφωνα με το Προεδρικό Διάταγμα 98/2004 - ΦΕΚ 69/Α/3-3-2004, περί «Ίδρυσης και λειτουργίας των Ζωολογικών κήπων σε συμμόρφωση προς την οδηγία 199/22/ΕΚ του Συμβουλίου», άρθρο 10, η ανάκληση της άδειας λειτουργίας του Δελφινάριου θα έπρεπε να ολοκληρωθεί με την κατάσχεση των κητωδών και τη διαχείριση τους από τη Δασική Υπηρεσία, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 57 του ν. 2637/1998 (Α'200), περί «Τροποποιήσεως και συμπλήρωσης διατάξεων του ν.δ. 86/1969 - Δασικός Κώδιξ» : «Στην περίπτωση που ένας ζωολογικός κήπος ή τμήμα του κλείσει ή αφαιρεθεί η άδεια λειτουργίας του, οι αρμόδιες αρχές προβαίνουν σε κατάσχεση των ζώων και εξασφαλίζουν τη μεταχείριση και τη διάθεσή τους σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 57 του Ν. 2637/1998 (Α'200).»

Αυτό μυστηριωδώς δεν έγινε.

Ναι μεν η Περιφερειακή Διοίκηση απέρριψε όλες τις αιτήσεις επαναχορήγησης της άδειας του Δελφινάριου που κατατέθηκαν στην συνέχεια από την Αττικό Ζωολογικό Πάρκο, ναι μεν της χορήγησε μία άδεια λειτουργίας με όρους απλής κατοχής των κητωδών - απαγορεύοντας οτιδήποτε συνδράμει στην πραγμάτωση των παραστάσεων, όπως το τάισμα ενώπιον του κοινού - ναι μεν κατεδάφισε στο τέλος τις κερκίδες γύρω από τη δεξαμενή των κητωδών, αλλά δεν προχώρησε ποτέ, ως όφειλε, στη διαδικασία κατάσχεσης των δελφινιών σύμφωνα με τον νόμο. Τα κητώδη παρέμειναν στην ιδιοκτησία της επιχείρησης και στην διακριτική της ευχέρεια να τα διαθέτει όπως νομίζει. Έτσι, μόλις 3 μήνες μετά την ανάκληση της άδειας, η επιχείρηση των Σπάτων προχώρησε στην αγορά 3 δελφινιών από την Ισπανία και στην εξαγωγή ενός θηλυκού στην Ιταλία, με τις ευλογίες της ελληνικής Διαχειριστικής Αρχής CITES - της Δασικής Υπηρεσίας - και βάσει μιας αμφισβητήσιμης «έκθεσης» της αρμόδιας Επιτροπής ΥΠΕΝ.

Τι είχε γίνει ;

Το άρθρο 57 του ν2637/1998 - στο οποίο παραπέμπει το Προεδρικό Διάταγμα 98/2004 για τις περιπτώσεις ανάκλησης της άδειας ζωολογικού κήπου ή τμήμα του και στην επακόλουθη, υποχρεωτική, κατάσχεση των ζώων - περιέχει διάφορες διατάξεις, μεταξύ των οποίων δύο που αφορούν τη ΔΙΑΘΕΣΗ των κατασχεθέντων ζώων :
α) η παρ.6 προσθέτει νέα εδάφια στο άρθρο 265 του Δασικού Κώδικα - ν.δ. 86/1969 - ώστε να προβλέπεται η κάλυψη όλων των εξόδων μεταφοράς, υποδοχής, περίθαλψης των κατασχεθέντων ειδών της αυτοφυούς χλωρίδας και άγριας πανίδας και των δειγμάτων αυτών ζώντων ή νεκρών, επεξεργασμένων ή μη, καθώς και της διατροφής των ζώντων ειδών της άγριας πανίδας, από το Ταμείο Δασών, που έχει πλέον περιέλθει στο Πράσινο Ταμείο ΥΠΕΝ.
β) η παρ. 8 προσθέτει το άρθρο 288α στον Δασικό Κώδικα - ν.δ. 86/1969 - περί «Διοικητικών Κυρώσεων» - με το οποίο προβλέπεται η κατάσχεση των ζώων σε πολλές περιπτώσεις παράνομης κατοχής και ορίζεται η εκποίηση, η περίθαλψη, η φύλαξη , η επαναποστολή στην χώρα προέλευσης κ.λπ.

Είναι περισσότερο από σαφές ότι ο Δασικός Κώδικας περιέχει πλήρεις και ακριβείς διατάξεις σχετικές με την κατάσχεση των ζώων, που κατέχονται ή διατηρούνται παράνομα, μέσω του Δασαρχείου, την ορθή διάθεσή τους και την κάλυψη των σχετικών εξόδων από το Πράσινο Ταμείο ΥΠΕΝ. Με λίγα λόγια, αμέσως μετά την ανάκληση της άδειας του Δελφινάριου, τα δελφίνια θα έπρεπε να είχαν κατασχεθεί από το Δασαρχείο, με ενέργειες τις Περιφερειακής Διοίκησης η οποία είναι η αδειοδοτούσα αρχή. Είχε όμως ενημερωθεί το Δασαρχείο για την ανάκληση της άδειας από την Περιφέρεια Αττικής, ώστε να προβεί στις δέουσες ενέργειες για την κατάσχεσή και για ότι άλλο προβλέπει ο νόμος ;

Για την αλήθεια, κατασχέσεις δελφινιών της Αττικό Ζωολογικό Πάρκο είχαν γίνει δύο φορές από το Δασαρχείο Πεντέλης : Mία κατάσχεση στις 9 Νοεμβρίου 2010 και μια άλλη στις 6 Δεκεμβρίου 2010 αλλά για άλλους λόγους, γιατί τα δελφίνια δεν είχαν εισαχθεί από το εξωτερικό με τα νόμιμα πιστοποιητικά και τις απαιτούμενες άδειες. Σε αυτές τις περιπτώσεις ακολουθήθηκε πιστά ο νόμος, τα κητώδη παρέμειναν στο Ζωολογικό Πάρκο των Σπάτων, γιατί δεν υπήρχε τρόπος να τα διαχειρισθεί η Δασική Υπηρεσία, με μεσεγγυούχο ένα υπάλληλο του Πάρκου. Τα δελφίνια παρέμειναν στο Πάρκο για ενάμιση χρόνο, έως ότου διακοπούν οι κατασχέσεις με απόφαση του Εφετείου Αθηνών της 2ας Ιουλίου 2012, για να μπορέσουν να γυρίσουν στη Λιθουανία, εκεί από που είχαν έλθει.

Στην περίπτωση του Δελφινάριου των Σπάτων τα πράγματα δεν πήγαν όπως θα έπρεπε : Η Περιφερειακή Διοίκηση ΔΕΝ κοινοποίησε ουδέποτε στο Δασαρχείο, ή και στην Διεύθυνση Δασών ΥΠΕΝ, τα περί ανάκλησης της άδειας και ότι προβλέπει ακολούθως ο νόμος, με λίγα λόγια απέφυγε την κοινοποίηση στις αρμόδιες Υπηρεσίες για την Άγρια Φύση και για την εφαρμογή των προβλεπόμενων από το Προεδρικό Διάταγμα περί «Ίδρυσης και λειτουργίας των Ζωολογικών Κήπων», γεγονός που ανάγει στη σφαίρα της «παράλειψης οφειλόμενης νόμιμης ενέργειας». Σκόπιμα ; Πολύ πιθανά εάν ληφθούν υπόψη τα ανεπίτρεπτα «άλλα αντί άλλων» της απάντησης της Διεύθυνσης Αγροτικής και Κτηνιατρικής Πολιτικής της Περιφερειακής Διοίκησης στην επερώτηση μας για τους λόγους της μη κατάσχεσης των κητωδών :
- Ήταν δύσκολη η ανεύρεση του κατάλληλου χώρου για τη διαβίωσή των δελφινιών όπως και η έγκριση της δαπάνης που θα απαιτούσε (sic !!!)
- Δεν έχουν εκδοθεί οι Υπουργικές Αποφάσεις του τελευταίου εδαφίου της παραγράφου 4 του άρθρου 265 του Δασικού Κώδικα (οι οποίες - σημειώνουμε - είναι παντελώς άσχετες με το θέμα)
- Τα δελφίνια δεν είναι πράγματα ώστε να είναι δυνατή η διάταξη του ποινικού κώδικα περί κατασχέσεων (η άγρια φύση – σημειώνουμε - υπάγεται στον δασικό και όχι στον ποινικό κώδικα)

«Φοβού», λοιπόν, «τας Υπηρεσίας και εισηγήσεις φέρουσες» ! Σε αυτή την περίπτωση τα δελφίνια έχασαν - προς το παρόν - την δυνατότητα μιας πιο αξιοπρεπούς διαβίωσης χάριν των Υπηρεσιών. Σε άλλες περιπτώσεις ;

#oikologikisymmaxia
#Oikologiki_Symmaxia

«Οικολογική Συμμαχία για την Περιφέρεια Αττικής».
- Για τον ριζικό αναπροσανατολισμό των πολιτικών της Περιφέρειας.
- Για την διοικητική και πολιτική της αυτονομία.
- Για την «Οικολογική Μετάβαση» σε μία κοινωνία βιώσιμης ευημερίας.
- Για τον άνθρωπο, τα ζώα και το περιβάλλον.
contact@oikologiki-symmaxia.gr
https://oikosymmaxia.blogspot.com