Για την Περιφέρεια της Κοινωνίας των Πολιτών, Για την περιφερειακότητα και τον περιφερισμό, Για τις πολιτικές της αειφορίας και της «Οικολογικής Μετάβασης» σε μία κοινωνία της βιώσιμης ευημερίας, Της συμμετοχικής δημοκρατίας και της δημοκρατίας του διαδικτύου, Της κυκλικής οικονομίας και της βιώσιμης ενεργειακής πολιτικής, Της προστασίας και της ανάδειξης του φυσικού κεφαλαίου, Της αγρο-οικολογίας, Της διαχείρισης των υδατικών πόρων, Της οικο-κίνησης, Της συνειδητοποίησης της αξίας του εδάφους και της αναγέννησης των οικιστικών συνόλων, Της οικολογικής ποιότητας προϊόντων και υπηρεσιών, Των περιβαλλοντικών ελέγχων, Των οικολογικών δικτύων, Της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής, Της ουσιαστικής προστασίας των δικαιωμάτων των ζώων, Της πραγματικής οικονομίας, κυκλικής, κοινωνικής και συνδεδεμένης με τις χωρικές και τοπικές ρίζες του παραγωγικού συστήματος, της μεταστροφής του τρόπου παραγωγής και κατανάλωσης και της μικρής παραγωγικής αλυσίδας, οριοθετούμενης στο πεδίο των κοινωνικών και περιβαλλοντικών απαιτήσεων και αναγκών, Της διάχυσης των πολιτικών της «Οικολογικής Μετάβασης» σε όλους τους τομείς και όλα τα επίπεδα της πολιτικής της διακυβέρνησης, Για τον άνθρωπο και το περιβάλλον

Πέμπτη 16 Νοεμβρίου 2023

Η ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ στην συνάντηση των Περιβαλλοντικών Οργανώσεων Αν.Μακεδονίας & Θράκης

Αθήνα, 16-11-2023

Στην Πάνδροσο Κομοτηνής, πραγματοποιήθηκε, το Σαββατοκύριακο 11 και 12 Νοεμβρίου 2023, η καθιερωμένη συνάντηση των Περιβαλλοντικών Οργανώσεων που λειτουργούν στην Περιφέρεια της Αν.Μακακεδονίας & Θράκης. Στην συνάντηση συμμετείχαν :
- Η Οικολογική Ομάδα Ροδόπης (διοργανώτρια οργάνωση)
- Η Οικολογική Εταιρεία νομού Έβρου
- Η Οικολογική Συμμαχία Καβάλας
- Η Οικολογική Κίνηση Θάσου
- Η Οικολογική Κίνηση Δράμας

Σε συνέχεια της συζήτησης επί θεμάτων εσωτερικής επικοινωνίας των οργανώσεων, τέθηκαν επί τάπητος οι προβληματισμοί που ενδιαφέρουν και απασχολούν την κοινωνία της Περιφέρειάς, όπως προκύπτουν από τα μηνύματα που δέχονται οι οργανώσεις και από την πολυετή παρουσία-δράση των συμμετεχόντων. Συγκεκριμένα, συζητήθηκαν :

1. Τα προβλήματα μεταφοράς τραυματισμένων ή/και ανήμπορων άγριων ζώων στα κέντρα περίθαλψης.
Οι περισσότερες από τις οργανώσεις, ασχολούνται συστηματικά και με την παροχή πρώτων βοηθειών σε τραυματισμένα ή/και ανήμπορα άγρια ζώα και την προώθησή τους στα κέντρα περίθαλψης αγρίων ζώων, για την παροχή της κατάλληλης ιατρικής περίθαλψης και την φιλοξενία τους μέχρι ν’ αναρρώσουν και μπορέσουν να επανενταχθούν στο φυσικό τους περιβάλλον.
Έως πρότινος, η μεταφορά και η προώθηση των άγριων ζώων γινόταν με την άτυπη συνεργασία των ΚΤΕΛ. Δυστυχώς, η συνεργασία αυτή σταμάτησε με την δικαιολογία ότι οι μεταφορές αυτού του τύπου δεν καλύπτονται νομικά. Για την ταχεία αντιμετώπιση του θέματος προτείνεται την έκδοση μιας Κοινής Υπουργικής Απόφασης των συναρμόδιων Υπουργείων - Υποδομών / Μεταφορών και ΥΠΕΝ - που να επιτρέπει αυτού του είδους τις μεταφορές από τα ΚΤΕΛ.

2. Εγκατάσταση ανεμογεννητριών χωρίς την τήρηση όλων των προϋποθέσεων
Οι Περιβαλλοντικές Οργανώσεις δεν είναι αντίθετες στην χρήση των ανεμογεννητριών αλλά στον τρόπο με τον οποίο γίνεται όλη η διαδικασία της εγκατάστασής τους. Η εγκατάσταση γιγαντιαίων ανεμογεννητριών εξυπηρετεί μόνο τα συμφέροντα μερικών εταιρειών και όχι των τελικών καταναλωτών, δεδομένου ότι ο Έλληνας καταναλωτής πληρώνει μακράν το ακριβότερο ρεύμα στην Ευρώπη. Στο σύνολο τους, οι οργανώσεις θεωρούν ότι η εφαρμογή των ΑΠΕ θα πρέπει να γίνεται σε μικρή κλίμακα (π.χ. μικρές ανεμογεννήτριες, μικρά φωτοβολταϊκά) ώστε το όφελος να είναι άμεσο και να το καρπώνεται ο ίδιος ο καταναλωτής. Η πιο σωστή αξιοποίηση της ηλιακής ενέργειας έχει γίνει, μέχρι σήμερα, με την εγκατάσταση των ηλιακών θερμοσίφωνων, όπου η ωφέλεια του καταναλωτή είναι άμεση!!!
Μολονότι η υποχρέωση της χώρας έγκειται στην συμμετοχή των ΑΠΕ σε ποσοστό 8% μέχρι το 2030 και μολονότι η Θράκη έχει φτάσει στο 12%, η έγκριση εγκατάστασης και άλλων ανεμογεννητριών συνεχίζεται ακάθεκτη και μάλιστα σε περιοχές που τυπικά απαγορεύεται.

3. Καρατόμηση των δέντρων στις πόλεις μας με πρόσχημα την ανάγκη κλαδέματος
Τα τελευταία χρόνια ζούμε ένα παραλογισμό εκ μέρους των τοπικών αυτοδιοικήσεων σε όλη τη χώρα. Αναφερόμαστε στην καρατόμηση των δέντρων του αστικού ιστού, κάτι που οι αρμόδιοι εξακολουθούν ν’ αποκαλούν κλάδεμα !!! Αποτελεί το αποκορύφωμα της ανθρώπινης ματαιοδοξίας το να πιστεύουμε ότι εμείς γνωρίζουμε πως πρέπει ν’ αναπτυχθεί ένα δέντρο, καλύτερα και από το ίδιο το δέντρο !!!
Υπάρχει άπειρη βιβλιογραφία που υποστηρίζει ότι μια τέτοια αντιμετώπιση των δέντρων είναι όχι μόνο αντιεπιστημονική αλλά και επικίνδυνη για το αστικό πράσινο. Πέραν των ανωτέρω, στις περισσότερες περιπτώσεις δεν τηρούνται οι προβλεπόμενες διαδικασίες (μελέτη, σχεδιασμός, επίβλεψη) και δυστυχώς ο μόνος τρόπος αντίδρασης είναι η μαζική συμμετοχή και διαμαρτυρία των κατοίκων.

4. Επιπτώσεις από την επιχειρούμενη εξόρυξη χρυσού στη Θράκη
Στη συνάντησή των οργανώσεων συμμετείχε ως προσκεκλημένος, ο κ. Δανιήλ Σεργκελίδης (κτηνίατρος, αν. καθηγητής ΑΠΘ) ο οποίος ενημέρωσε για το «πόσο χρυσή» ευκαιρία για το μέλλον της Θράκης είναι η εξόρυξη χρυσού.
Από τη συζήτηση που ακολούθησε διαπιστώθηκε, για μια ακόμη φορά, ότι δεν πρέπει να εφησυχάζουμε και ότι όλοι συμφωνούν πως η επένδυση δεν είναι δυνατό να υλοποιηθεί σε μια περιοχή που ο γεωργικός, κτηνοτροφικός και οικοτουριστικός προσανατολισμός, είναι οι μόνες κατευθύνσεις για μια βιώσιμη ανάπτυξη του τόπου.

5. Λατομεία μαρμάρου
Παλαιότερα οι Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την αδειοδότηση ενός λατομείου, συζητούνταν στα δημοτικά συμβούλια και οι πολίτες είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν και ίσως ν’ αντιδράσουν αν διαπίστωναν ότι δεν ήταν σύμφωνο με τις προβλεπόμενες διαδικασίες και τους περιβαλλοντικούς όρους.
Η όλη διαδικασία έχει εκχωρηθεί σήμερα σε επιτροπές, όπου τα θέματα συζητούνται χωρίς να είναι δυνατή η παρακολούθησή από κάθε ενδιαφερόμενο, ενώ στα δημοτικά συμβούλια κατατίθεται στο τέλος, για γνωμοδότηση, μόνο ο αριθμός της απόφασης της επιτροπής.

6. Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ) 2020-2030
Με την 39/31.8.2020 πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου, εγκρίθηκε το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων - ΕΣΔΑ) 2020-2030 - το οποίο προβλέπει τα εξής:
«Το παρόν ΕΣΔΑ αποτελεί, πέραν της νομικής υποχρέωσης, έναν κρίσιμο εθνικό οδικό χάρτη για τη μετάβαση από το υφιστάμενο μοντέλο διαχείρισης αποβλήτων σε μια σύγχρονη, αποδοτική, φιλική προς το περιβάλλον και ανταγωνιστική κυκλική οικονομία μέχρι το 2030.
Μια κυκλική οικονομία που θα διαρρηγνύει οριστικά την υφιστάμενη μη βιώσιμη αλυσίδα του γραμμικού μοντέλου παραγωγής και κατανάλωσης, θα σέβεται και θα αναδεικνύει τον σπάνιο εθνικό φυσικό πλούτο, θα μειώνει την ένταση της χρήσης των πόρων και την παραγωγή αποβλήτων, θα συνεισφέρει στην επίτευξη της κλιματικής ουδετερότητας και θα διασφαλίζει τη μακροπρόθεσμη ανταγωνιστικότητα της χώρας. Για τη μετάβαση αυτή, απαιτείται μία ολοκληρωμένη και συντεταγμένη μεταστροφή, από το υφιστάμενο καθεστώς διαχείρισης σε μία αειφόρο και ανταγωνιστική κυκλική οικονομία.»
Όπως έγινε αντιληπτό από όλους, όχι μόνο δεν έχουμε προχωρήσει έως σήμερα προς τον στόχο της κυκλικής οικονομίας αλλά έχουν γίνει και γίνονται πολλές λανθασμένες ενέργειες με τελικό στόχο να δοθεί η αποκλειστική διαχείριση των αποβλήτων σε ιδιώτες. Προτείνουμε στις νεοεκλεγείσες διοικήσεις των ΟΤΑ να δώσουν άμεση και ιδιαίτερη προσοχή στο θέμα αυτό.

Πληρ. : 6979945323

#oikologikisymmaxia
#Oikologiki_Symmaxia

«Οικολογική Συμμαχία για την Περιφέρεια Αττικής».
- Για τον ριζικό αναπροσανατολισμό των πολιτικών της Περιφέρειας.
- Για την διοικητική και πολιτική της αυτονομία.
- Για την «Οικολογική Μετάβαση» σε μία κοινωνία βιώσιμης ευημερίας.
- Για τον άνθρωπο, τα ζώα και το περιβάλλον.
contact@oikologiki-symmaxia.gr
https://oikosymmaxia.blogspot.com