450
ακαδημαϊκοί από 39 χώρες, με
εξειδίκευση στην ηθική και πολιτική φιλοσοφία, συνυπέγραψαν και δημοσίευσαν
σήμερα – 4 Οκτωβρίου, Παγκόσμια Ημέρα των Ζώων - την παρακάτω Διακήρυξη
καταγγελίας κατά εκμετάλλευσης των ζώων - Διακήρυξη του Μόντρεαλ - ως άδικης και ηθικά μη
υπερασπίσιμης. Η Διακήρυξη παρουσιάστηκε στην Ιταλία από τις μη
κυβερνητικές «Essere
Animali
ETS» και «Animal Law Italia». Πρόκειται για μία Διακήρυξη που αποτελεί
συνέχεια της περίφημης «Διακήρυξης Συνείδησης του Καίμπριτζ» του 2012,
η οποία στοιχειοθετεί την ύπαρξη «συγκλινουσών αποδείξεων ότι τα μη ανθρώπινα
ζώα διαθέτουν τα νευροανατομικά, νευροχημικά και νευροφυσιολογικά υποστρώματα
των συνειδητών καταστάσεων μαζί με την ικανότητα σκόπιμης συμπεριφοράς». Με
λίγα λόγια ότι μπορούν να συνειδητοποιούν, να αισθάνονται πόνο και ευχαρίστηση,
ακριβώς όπως το ανθρώπινο είδος.
Η Διακήρυξη του Μόντρεαλ κατά της εκμετάλλευσης των ζώων
Είμαστε ερευνητές στο πεδίο της ηθικής και πολιτικής φιλοσοφίας. Το έργο μας έχει τις ρίζες του σε διαφορετικές φιλοσοφικές παραδόσεις και αυτό μας κάνει να συμφωνούμε σπάνια μεταξύ μας. Συμφωνούμε απόλυτα, ωστόσο, στην ανάγκη μιας ριζικής μεταστροφής των σχέσεων μας με τα άλλα ζώα. Καταδικάζουμε όλες τις πρακτικές που αφορούν τη μεταχείριση των ζώων ως αντικειμένων ή εμπορευμάτων.
Δηλώνουμε απερίφραστα ότι η εκμετάλλευση των ζώων είναι άδικη και ηθικά απαράδεκτη. Τόσο η νευροβιολογία όσο και η ηθολογία έχουν πλέον τεκμηριώσει ότι θηλαστικά, πουλιά, ψάρια και πολλά ασπόνδυλα είναι συναισθανόμενα όντα, με λίγα λόγια σε θέση να αισθάνονται και να νοιώθουν ευχαρίστηση και πόνο. Τα ζώα αποτελούν συνειδητά υποκείμενα, με δική τους οπτική ως προς τον κόσμο, έχουν τα δικά τους συμφέροντα και, ως εκ τούτου, η συμπεριφορά μας επηρεάζει την ευζωία τους και μπορεί να τα ωφελήσει ή να τα βλάψει.
Όταν πληγώνουμε ένα σκύλο ή ένα γουρούνι, όταν κρατάμε σε αιχμαλωσία ένα κοτόπουλο, ένα αρπακτικό ή ένα σολομό, όταν θανατώνουμε ένα μοσχάρι για το κρέας του ή ένα βιζόν για το δέρμα του, παραβαίνουμε κατάφωρα τα πιο θεμελιώδη συμφέροντά τους.
Και όμως, η ζημιά που τους προκαλούμε θα μπορούσε να αποφευχθεί. Θα μπορούσαμε να μην φοράμε δέρμα, να μη συμμετέχουμε σε ταυρομαχίες και ροντέο και να μη δείχνουμε στα παιδιά μας αιχμάλωτα λιοντάρια σε ζωολογικούς κήπους. Οι περισσότεροι από εμάς μπορούν κάλλιστα να καταργήσουν τα τρόφιμα ζωικής προέλευσης και να παραμείνουν απόλυτα υγιείς, ενδυναμώνοντας την μελλοντική ανάπτυξη μιας οικονομίας βήγκαν που θα κάνει τα πράγματα σαφώς πιο εύκολα. Από πολιτικής και θεσμικής σκοπιάς είναι απόλυτα δυνατό να καταργηθεί η αποκλειστική θεώρηση των ζώων ως πόρων στην απόλυτη διάθεση μας.
Είναι ηθικά αμελητέο το γεγονός ότι αυτά τα άτομα δεν ανήκουν στο είδος Homo Sapiens : Μολονότι φαίνεται φυσικό να πιστεύουμε ότι τα συμφέροντα των ζώων έχουν μικρότερη αξία από τα συμφέροντα των ανθρώπων, το σπισιστικό πρόταγμα δεν αντέχει στην όποια ενδελεχή ανάλυση : Η απλή ένταξη σε μία βιολογική ομάδα - είτε λόγω είδους, είτε λόγω φύλου, είτε λόγω χρώματος - δεν δικαιολογεί την άνιση μεταχείριση και διαχείριση.
Είναι σίγουρο ότι υπάρχουν διαφορές μεταξύ του ανθρώπου και των άλλων ζωικών ειδών όπως υπάρχουν διαφορές μεταξύ των ατόμων του ιδίου είδους. Είναι άλλο τόσο σίγουρο ότι ορισμένες εξελιγμένες γνωστικές ικανότητες γεννούν ειδικά ενδιαφέροντα, τα οποία με τη σειρά τους δικαιολογούν συγκεκριμένες συμπεριφορές. Η ικανότητα όμως ενός υποκειμένου να συνθέτει συμφωνίες, να κάνει μαθηματικούς υπολογισμούς ή να προβάλλεται σε ένα μακρινό μέλλον, σίγουρα δεν το επηρεάζει ως προς την ικανότητα αίσθησης της ευχαρίστησης ή του πόνου. Τα συμφέροντα των περισσοτέρων ευφυών ανάμεσά μας δεν μετράνε περισσότερο από τα συμφέροντα των λιγότερο έξυπνων. Ο ισχυρισμός του αντίθετου θα ισοδυναμούσε με την κατηγοριοποίηση των ατόμων βάσει ικανοτήτων, που δεν έχει καμία ηθική αξία, στο πλαίσιο μιας οπτικής ηθικά μη υπερασπίσιμης.
Εν κατακλείδι, είναι εξαιρετικά δύσκολο να μην καταλήξουμε ότι η οποιαδήποτε μορφή εκμετάλλευσης των ζώων είναι θεμελιωδώς άδικη καθόσον τα βλάπτει άσκοπα όσο και σοβαρά. Είναι πλέον απαραίτητο να δραστηριοποιηθούμε στην κατεύθυνση της ολικής της κατάργησης, με απαρχή το κλείσιμο των σφαγείων, την απαγόρευση της αλιείας και την ανάπτυξη συστημάτων φυσικής διατροφής. Στο μεταξύ ας μην έχουμε αυταπάτες ότι ένα παρόμοιο σχέδιο μπορεί να υλοποιηθεί βραχυπρόθεσμα καθόσον απαιτεί την αποδέσμευση από ριζωμένες σπισιστικές συνήθειες και τον ριζικό μετασχηματισμό πολλών θεσμών. Πιστεύουμε όμως ότι το τέλος της εκμετάλλευσης των ζώων αποτελεί τον μόνο κοινό ορίζοντα, δίκαιο και ρεαλιστικό για τα μη ανθρώπινα είδη.
* Από : Essere Animali ETS
* Αφιερωμένο σε όλους τους «εγχώριους» που επιβιώνουν πολιτικά, «επιστημονικά» και οικονομικά μέσω της πιο παρακμιακής εκμετάλλευσης των ζώων που καθηλώνει τη χώρα στο περιθώριο του πολιτικού πολιτισμού.
«Οικολογική Συμμαχία για την Περιφέρεια Αττικής».
- Για τον ριζικό αναπροσανατολισμό των πολιτικών της Περιφέρειας.
- Για την διοικητική και πολιτική της αυτονομία.
- Για την «Οικολογική Μετάβαση» σε μία κοινωνία βιώσιμης ευημερίας.
- Για τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
contact@oikologiki-symmaxia.gr
https://oikosymmaxia.blogspot.com
- Για τον ριζικό αναπροσανατολισμό των πολιτικών της Περιφέρειας.
- Για την διοικητική και πολιτική της αυτονομία.
- Για την «Οικολογική Μετάβαση» σε μία κοινωνία βιώσιμης ευημερίας.
- Για τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
contact@oikologiki-symmaxia.gr
https://oikosymmaxia.blogspot.com