Η ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ για την ανεξέλεγκτη
κίνηση εκτός δρόμου
Πριν από 15 περίπου χρόνια, κάποιοι από εμάς - του
οικολογικού χώρου - καταγγέλλαμε δημόσια το συστηματικό «όργωμα»
της ελληνικής φύσης από την αυθαίρετη κίνηση εκτός δρόμου με κάθε
τύπου οχήματα 4χ4 και μηχανές «enduro». Καταγγέλλαμε
ότι η μαζικοποίηση της ανεξέλεγκτης χρήσης των οχημάτων αυτού του τύπου σε
μονοπάτια, αγροτοδασικούς δρόμους και φυσικό έδαφος, σε προστατευόμενες
περιοχές και εύθραυστα οικοσυστήματα :
- Κατακερματίζει το τοπίο
μέσω της χάραξης των τυχαίων δικτύων διαδρομών που επηρεάζουν ένα ευρύ
φάσμα δομών και λειτουργιών οικοσυστήματος.
- Μεταβάλει τη δομή και
τη λειτουργία των οικοτόπων καθόσον επηρεάζει τις φυσικοχημικές
ιδιότητες του εδάφους, με επακόλουθο σημαντικές αλλαγές στη δομή
και στη λειτουργία της φυτοκοινωνίας και ανεπιθύμητες συνέπειες
για την άγρια ζωή.
- Προκαλεί την σοβαρή υποβάθμιση
του εδάφους μέσω της διάλυσης του πολύτιμου επιφανειακού στρώματος
των 5 εκ. - που αποτελεί πραγματικό εργαστήρι της φύσης - και της
επακόλουθης διάβρωσης που το καθιστά ευάλωτο στην βροχή και στον άνεμο,
με επακόλουθο την πιθανότητα κατολισθήσεων, τη μεταφορά ρύπων εις
βάρος της υγείας των υδάτινων οικοσυστημάτων, τη μείωση της γονιμότητας
και την υποθήκευση της ισορροπίας μεταξύ των φυτικών ειδών,
ευνοώντας ορισμένα εις βάρος άλλων και την εισαγωγή και εξάπλωση χωροκατακτητικών
φυτών.
- Προκαλεί την σοβαρή υποβάθμιση
του εδάφους μέσω της συμπαγοποίησης, της μείωσης της απορροφητικότητας,
της αύξησης της επιφανειακής απορροής και της μείωσης της διαθεσιμότητας
του βρόχινου για την εδαφική βιοποικιλότητα,
- Συνιστά καίριο πρόβλημα για
την υγεία της τοπικής χλωρίδας καθόσον η κονιορτός η οποία
δημιουργείται σε αμφότερες τις πλευρές της διαδρομής μειώνει σημαντικά την ικανότητα
φωτοσύνθεσης.
- Αποτελεί σοβαρή πηγή όχλησης
και πρόκλησης κινδύνου για πολλά είδη πανίδας τα οποία είναι
αναγκαία για την ισορροπία της τοπικής βιοποικιλότητας και την γεωργία,
ιδιαίτερα κατά την περίοδο της αναπαραγωγής όταν τα νεαρά άτομα επιχειρούν
την μετανάστευση.
- Αποτελεί σοβαρό κίνδυνο υδρογεωλογικής
διάβρωσης όταν χρησιμοποιεί διαδρομές σε κοίτες ποταμών και ρεμάτων.
- Αποτελεί πηγή ρύπανσης,
ατμοσφαιρικής, των νερών και του εδάφους, με αρνητικές
επιπτώσεις στην υγεία οικοσυστημάτων και ανθρώπων.
- Αποτελεί πηγή σοβαρής όχλησης και κινδύνου
για τον αγροτικό κόσμο, για τον φυσιολάτρη, τον πεζοπόρο
και τους λοιπούς χρήστες της υπαίθρου και των δασικών περιοχών.
Σε εκείνη την περίσταση οι καταγγελίες μας κατέληγαν στο
ότι η γιγάντωση της εν λόγω περιβαλλοντικά επιζήμιας δραστηριότητας οφειλόταν
στα τεράστια θεσμικά κενά της Πολιτείας και στην καταθλιπτική ανεπάρκεια
των πολιτικών της, απουσία ενός ad hoc νομοθετικού
πλαισίου ελεγχόμενης και βιώσιμης κίνησης εκτός δρόμου, στη
θέση των πενιχρών διατάξεων του Δασικού Κώδικα και της γενικόλογης
αναφοράς στο νομοθέτημα περί προστασίας του περιβάλλοντος.
Από τότε έως σήμερα δεν άλλαξε σχεδόν τίποτα, όπως δεν
άλλαξε και η στάση των περιβαλλοντικών οργανώσεων που έδιναν και δίνουν
ελάχιστη προσοχή στο καυτό πρόβλημα της κίνησης εκτός δρόμου στην ύπαιθρο
και στα δάση. Και ενώ στην πλειονότητα των κρατών μελών ΕΕ η κίνηση
εκτός δρόμου :
- υπόκειται σε αυστηρούς
περιορισμούς για τους περισσότερους δασικούς δρόμους, μονοπάτια και
φυσικό έδαφος, σε προστατευόμενες περιοχές και εύθραυστα
οικοσυστήματα, μέσω νόμων και διαταγμάτων που αποσκοπούν στην
προστασία του περιβάλλοντος, περιορίζοντας την αποκλειστικά και
μόνο σε εξουσιοδοτημένα οχήματα για συγκεκριμένες παρεμβάσεις,
- επιτρέπεται σε συγκεκριμένες
περιοχές που προσδιορίζονται μέσω σήμανσης,
- επιτρέπεται κατ’ εξαίρεση για αθλητικές εκδηλώσεις
και αγώνες, με την επιφύλαξη άδειας σύμφωνα με τον νόμο και συγκεκριμένους
κανονισμούς και,
- αποτελεί αποκλειστική αρμοδιότητα
της εκάστοτε Περιφέρειας καθόσον δεν απαιτεί την εφαρμογή του Κώδικα
Οδικής Κυκλοφορίας αλλά την ορθή διαχείριση της χρήσης γης,
η χώρα μας εξακολουθεί να εναποθέτει την αντιμετώπιση του
φαινόμενου στις διατάξεις του Δασικού Κώδικα, στο νομοθέτημα περί προστασίας
του περιβάλλοντος και στις άκαπνες εκκλήσεις παρέμβασης δασικών, αστυνομίας
και τροχαίας (sic !!!) από
το όποιο Δασαρχείο θελήσει να δείξει ότι ενεργεί σε συνέχεια καταγγελίας,
προφανώς δίχως κανένα αποτέλεσμα.
Απέναντι σε αυτό παρακμιακό σκηνικό ανεξέλεγκτης
καταστροφής του περιβάλλοντος - με την Πολιτεία παθητικό παρατηρητή
- τοποθετείται επίκαιρα η πρόσφατη καταγγελία της συστηματικής
καταστροφής του Πεντελικού από τις αυτοσχέδιες δραστηριότητες «μηχανοκίνητου
αθλητισμού» που κατέθεσαν αρμοδίως 4 γνωστές Περιβαλλοντικές
οργανώσεις - Σωματεία : O
Σύλλογος
Πολιτών υπέρ των Ρεμάτων - «Ροή», ο Περιβαλλοντικός
Σύλλογος Πεντέλης - «Η Πεντέλη μας», ο Σύλλογος Προστασίας
Περιβάλλοντος και Ρεματιάς Πεντέλης - Χαλανδρίου και η Φυσιολατρική
Κίνηση Βριλησσός.
«Δεν πρέπει να
ξεχνάμε ότι η χώρα μας είναι μια από τις ελάχιστες στις οποίες ακόμη
επιτρέπεται η κίνηση στους δασικούς δρόμους και, λόγω του ιδιαίτερου ανάγλυφου
της, υπάρχουν χιλιάδες χιλιόμετρα χωματόδρομων που οδηγούν στις απάτητες
ομορφιές της. Αυτό που λείπει είναι ένα ανοιχτό εισιτήριο απόδρασης...» καυχώταν
την εποχή των καταγγελιών μας ένας από τους «ειδικούς» στα οχήματα κίνησης
εκτός δρόμου. Από «ανοιχτά εισιτήρια» με προορισμό την καταστροφή
της φύσης είμαστε πια χορτάτοι. Η ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ θεωρούμε ότι
είναι ήδη καιρός είναι να απαγορευθούν πάραυτα παρόμοια «εισιτήρια» και να
νομοθετηθεί άμεσα ο θεσμικός έλεγχος των δραστηριοτήτων αυτού του τύπου. Όπως
όλες οι Πολιτείες που σέβονται τον εαυτό τους και το δικαίωμα των
πολιτών σε ένα υγιές φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον.
#Oikologiki_Symmaxia
«Οικολογική Συμμαχία».
- Για την «Οικολογική Μετάβαση» σε μία κοινωνία βιώσιμης ευημερίας.
- Για τον άνθρωπο, τα ζώα και το περιβάλλον.
- Για τον κόσμο που μπορεί να γίνει.
contact@oikologiki-symmaxia.gr