Η Ημερίδα διοργανώθηκε από τον Δήμο Ν.Φιλαδέλφειας, την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής και το OTAVOICE.GR.Η παρέμβαση πραγματοποιήθηκε από την Πρόεδρο του Συλλόγου Πολιτών υπέρ των Ρεμάτων Χρυσάνθη Γεωργίου
--------------------------------------------------
Εδώ και μια 10ετία το κίνημα
για την προστασία ποταμών και ρεμάτων διακηρύσσουμε ότι «ρέματα
και ποτάμια είναι οικότοποι και όχι αγωγοί ομβρίων»… Διακηρύσσουμε ότι ρέματα
και ποτάμια δεν είναι κοίτες που δέχονται νερό και υγρά
απόβλητα, δεν είναι μόνο γεωμορφές και αποτέλεσμα γεωλογικών και υδραυλικών
δράσεων, αλλά υγροτοπικά οικοσυστήματα και, συντελεστές διαμόρφωσης μικροκλίματος,
φυσικοί αεραγωγοί και παράγοντες καθαρισμού της ατμόσφαιρας,
παράγοντες εμπλουτισμού του υδροφόρου ορίζοντα και συστήματα ελέγχου των
πλημμυρικών φαινόμενων και - εάν θέλουμε – και μοναδικά εργαλεία ανάπλασης
οικιστικών ιστών για την επιστροφή τους στην λειτουργική και αισθητική
αναβάθμιση και στη φύση.
Όλα σωστά αλλά ουσιαστικά ανέφικτα
σε μία Πολιτεία που κατηγοριοποιεί ρέματα και ποτάμια ως
οργανικό κομμάτι του αποχετευτικού συστήματος, τόσο λόγω κουλτούρας όσο και
λόγω ανάγκης δεδομένης της αδιάκοπης τσιμεντοποίησης και αδιαβροχοποίησης
του εδάφους - το 70% του εδάφους του αττικού Λεκανοπεδίου είναι
πια αδιάβροχο, σημειώνει το master plan αντιπλημμυρικών της Περιφέρειας Αττικής. Όλα σωστά
αλλά ουσιαστικά ανέφικτα σε μία Πολιτεία σε μοναστική απομόνωση από τη διεθνή
εμπειρία και την ανάγκη επανεκτίμησης αξιών, αναδιατύπωσης εννοιών
με όρους βιωσιμότητας και επαπροσδιορισμού των όρων διαχείρισης νέων
παραμέτρων όπως η ανθεκτικότητα και η κλιματική αλλαγή. Όλα λοιπόν σωστά αλλά ουσιαστικά
ανέφικτα σε μια Πολιτεία που αγνοεί επιδεικτικά:
- την αξία του βρόχινου ως πολύτιμου
πόρου και,
- τον σημαντικό ρόλο της κυκλικής οικονομίας για την προστασία
του κύκλου των υδάτων από την πηγή έως τη θάλασσα, για την σχέση του αστικού
και περιαστικού ιστού με τους υδατικούς πόρους, για την συγκράτηση
του νερού στο έδαφος, την πρόληψης της ρύπανσης και τη διασφάλιση
της ανθεκτικότητας στις πλημμύρες, στην ξηρασία και στη λειψυδρία.
Θέλετε να συζητήσουμε επί της ουσίας για
τους τρόπους «προστασίας, αποκατάστασης και ορθολογικής διαχείρισης των
ποταμών και των ρεμάτων του λεκανοπεδίου», όπως λέτε, «πολλά από τα
οποία έχουν εξαφανιστεί, εγκιβωτιστεί ή υποβαθμιστεί εξαιτίας της άναρχης
αστικής ανάπτυξης και της υπερδόμησης των τελευταίων δεκαετιών»;
Θέλετε να συζητήσουμε σοβαρά για τους
τρόπους «διατήρησης και ανάδειξης των φυσικών υδάτινων διαδρομών ως βασική
προϋπόθεση για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας του αστικού περιβάλλοντος, την
αντιπλημμυρική προστασία και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών»,
όπως διακηρύσσετε;
Εάν το θέλετε, θα πρέπει πρώτα απ’ όλα να
επιχειρήσετε τη δραστική αλλαγή παραδείγματος ως προς τη σχέση των υδατικών
πόρων με τον αστικό και περιαστικό ιστό. Θα πρέπει να
επιχειρήσετε πρώτα απ’ όλα την ανάδειξη των υδατικών πόρων ως πολύτιμων
και της κυκλικής οικονομίας ως το κατ’ έξοχή εργαλείο για την αξιοποίηση
τους, που θα οδηγήσει στην δραστική επαναφυσικοποίηση του οικιστικού
ιστού και στην επακόλουθη διοχέτευση του βρόχινού είτε στον υδροφόρο
ορίζοντα - μέσω της αποσφράγισης του εδάφους, της χρήσης υδατοπερατών
επιστρώσεων του δημόσιου χώρου, σηράγγων διήθησης και βιο-τάφρων - είτε σε υπόγειες
δεξαμενές για επανάχρηση όπως στην Κίνα, στην Ολλανδία, στην
Κοπεγχάγη, στις αμερικανικές μεγαλουπόλεις, στη Βουδαπέστη, στο Τόκυο, στην
Βαρκελώνη και σε πολλά άλλα μέρη του κόσμου.
- Μόνο τότε θα διασφαλιστεί η κατακόρυφη μείωση του νερού
απορροής σε ρέματα και ποτάμια και η επακόλουθη αποδέσμευση
τους από οργανικό κομμάτι του αποχετευτικού συστήματος.
- Μόνο τότε θα εκλείψει η ανάγκη οχετοποίησης ποταμών και
ρεμάτων στο όνομα του πλημμυρικού κινδύνου και η επάνοδος στην
αρχική φυσική κατάσταση των όσων κατεστραμμένων ή οχετοποιημένων
- με ανάκτηση του χαμένου τους οικοσυστήματος - μέσω της τεχνικής της επαναφυσικοποίησης.
- Μόνο τότε θα δοθεί οριστική απάντηση στο πρόβλημα της
ανεξέλεγκτης ρύπανσης που τα χαρακτηρίζει - εις βάρος της πανίδας
και της χλωρίδας, του υδροφόρου ορίζοντα, της διατροφικής
αλυσίδας, της δημόσιας υγείας και της ανάκτησης πολυτίμων πόρων - η
οποία θα υποβληθεί υποχρεωτικά - με τη σειρά της - στις διαδικασίες της κυκλικής
οικονομίας.
- Μόνο τότε ρέματα και ποτάμια θα μπορέσουν,
ελεύθερα, να ανακτήσουν τον φυσικό στρατηγικό τους ρόλο ως πολύπλοκα
συστήματα πόρων που ενσωματώνουν περιβαλλοντικές, οικολογικές
και χωρικές αξίες, περιβαλλοντικών, οικολογικών και χωρικών σχέσεων, ως ζωντανοί
οργανισμοί και ευαίσθητα τοπία, με τις ισορροπίες και τις ανισορροπίες τους,
τις λειτουργίες και τις διαχρονικές αξίες τους, αλλά και ως καταλυτικοί παράγοντες στην
επίτευξη της επιθυμούμενης ανθεκτικότητας και της αναχαίτησης και
προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή. Όπως σε όλη τη λοιπή Ευρώπη.
Για σκεφτείτε το !
«Οικολογική Συμμαχία».
- Για την «Οικολογική Μετάβαση» σε μία κοινωνία βιώσιμης ευημερίας.
- Για τον άνθρωπο, τα ζώα και το περιβάλλον.
- Για τον κόσμο που μπορεί να γίνει.
contact@oikologiki-symmaxia.gr








