1. Συγκαταλέγεται
μεταξύ των εργαλείων άμεσης δημοκρατίας ως μέσο αντιστάθμισης του ελλείματος
συμμετοχής του αντιπροσωπευτικού πολιτικού συστήματος.
2.
Θεωρείται ως μέσο συμμετοχής της κοινωνίας των πολιτών
στις επιλογές των πολιτικών αντιπροσώπων της και εξαιρετικό μέσο προσέγγισης
του ψηφοφόρου στους θεσμούς.
Πρόκειται
για το θεμελιώδες δικαίωμα της λαϊκής νομοθετικής πρωτοβουλίας, ή πρότασης νόμων από μέρους
της κοινωνίας των πολιτών, το οποίο προωθείται προς συζήτηση και ψήφιση στην
Ολομέλεια του νομοθετικού Σώματος της Βουλής, πάντα με ορισμένες προϋποθέσεις η
κυριότερη των οποίων είναι η υποστήριξη από ένα ορισμένο αριθμό υπογραφών.
Πρόκειται για δικαίωμα της κοινωνίας των πολιτών που ανάγει την κοινωνία σε τέταρτη
εξουσία και το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι των Συνταγματικών ρυθμίσεων
της πλειοψηφίας των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με την Ιταλία από το 1949
και τελευταίες τη Γαλλία το 2008 και την ίδια την Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω της Συνθήκης
της Λισαβώνας το 2007.
Παρά ταύτα, η εγχώρια πολιτική φρόντισε επιμελώς να
μην συμπεριλάβει στον Συνταγματικό της χάρτη τη λαϊκή νομοθετική πρωτοβουλία,
όπως και το ακυρωτικό δημοψήφισμα, σε όλες τις Συνταγματικές αναθεωρήσεις από τη λήξη
του τελευταίου πολέμου έως σήμερα, για να κρατά την κοινωνία καθηλωμένη σε ρόλο
παθητικού παρατηρητή των πολιτικών επιλογών της για ολόκληρες 4ετίες, με μοναδικό
μότο «άλλο κόμμα, άλλο κυβέρνηση» ή «άλλα λέγαμε και άλλα κάνουμε». Άλλο τόσο προσεκτικά,
κράτησε πρωτοφανή παθητική στάση στις κατά καιρούς εκκλήσεις για την κατάργηση
του επαίσχυντου νομοθετήματος «περί ευθύνης υπουργών» ή και για τον σοβαρό
περιορισμό των προϋποθέσεων για την άρση της βουλευτικής ασυλίας.
Συνεπέστατη επομένως είναι η πρόσφατη απάντηση Βορίδη
σε επερώτηση στη Βουλή όσο αφορά το αίτημα λαϊκής νομοθετικής πρωτοβουλίας για
την κατάργηση της βουλευτικής ασυλίας και του νομοθετήματος «περί ευθύνης
υπουργών», σχετικά με το έγκλημα των Τεμπών, που συγκεντρώνει έως σήμερα 1.33
εκατομμύρια υπογραφές https://www.in.gr/2024/03/16/politics/epikairotita/tempi-thavontai-13-ekatommyria-ypografes-kontra-sti-vouli-gia-nomo-peri-eythynis-ypourgon/ : Ναι μεν ο θεσμός της λαϊκής
νομοθετικής πρωτοβουλίας προβλέπεται πλέον από άρθρο 73 του Συντάγματος,
μετά την τελευταία συνταγματική αναθεώρηση του 2019, αλλά δεν έχει
συνταχθεί ακόμη ο εφαρμοστικός νόμος, τα δε νομοθετήματα περί ευθύνης
υπουργών και βουλευτικής ασυλίας πηγάζουν από το Σύνταγμα
και, ως εκ τούτου, δεν αλλάζουν.
Η
θλιβερή ιστορία του εγκλήματος των Τεμπών ανέδειξε, για μια ακόμη φορά,
το παρωχημένο πρόσωπο της εγχώριας πολιτικής τάξης : Εν μια νυκτί συρρικνώνουν
αιγιαλούς και παραλίες, χαρακτηρίζουν ολόκληρη τη χώρα ως πετρελαιοοικόπεδο από
τη μία και ως ενεργειακή μπαταρία ΒΑΠΕ από την άλλη, θεσπίζουν νομοθετήματα
καλπονοθευτικών «μπόνους» και δίνουν το 60%
των Δημοτικών και Περιφερειακών Συμβουλίων σε όσους κατοχύρωσαν μόλις το 43%
των ψήφων, χάρη μιας δήθεν «κυβερνησιμότητας» εμφατικής διαστρέβλωσης της
αναλογικότητας της ψήφου, αλλά η θέση σε ισχύ της λαϊκής νομοθετικής πρωτοβουλίας
μπορεί να περιμένει χρόνια, ενώ η κατάργηση του «περί ευθύνης υπουργών» - με
τον βουλευτή και νομοθέτη και δικαστή - και ο περιορισμός των προϋποθέσεων για βουλευτική
ασυλία δεν συζητείται (sic !!!).
«Ο
χώρος που πρέπει να διασφαλίζεται στα αιτήματα της κοινωνίας των πολιτών δεν αποτελεί
εχθρό προς το αντιπροσωπευτικό πολιτικό σύστημα αλλά η απαραίτητη προϋπόθεση
της δημοκρατικής λειτουργίας του και της ενίσχυσης της εσωτερικής λογικής του»,
κατέληγε μια πραγματεία σχετική με τον θεσμό της λαϊκής
νομοθετικής πρωτοβουλίας και της πρότασης νόμων από μέρους της κοινωνίας των
πολιτών. Ακόμη όμως και αν το καταλάβουν, θα συνεχίσουν να κωφεύουν. Δεν
«συμφέρει» !
«Οικολογική Συμμαχία».
- Για την «Οικολογική Μετάβαση» σε μία κοινωνία βιώσιμης ευημερίας.
- Για τον άνθρωπο, τα ζώα και το περιβάλλον.
contact@oikologiki-symmaxia.gr