Για την Περιφέρεια της Κοινωνίας των Πολιτών, Για την περιφερειακότητα και τον περιφερισμό, Για τις πολιτικές της αειφορίας και της «Οικολογικής Μετάβασης» σε μία κοινωνία της βιώσιμης ευημερίας, Της συμμετοχικής δημοκρατίας και της δημοκρατίας του διαδικτύου, Της κυκλικής οικονομίας και της βιώσιμης ενεργειακής πολιτικής, Της προστασίας και της ανάδειξης του φυσικού κεφαλαίου, Της αγρο-οικολογίας, Της διαχείρισης των υδατικών πόρων, Της οικο-κίνησης, Της συνειδητοποίησης της αξίας του εδάφους και της αναγέννησης των οικιστικών συνόλων, Της οικολογικής ποιότητας προϊόντων και υπηρεσιών, Των περιβαλλοντικών ελέγχων, Των οικολογικών δικτύων, Της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής, Της ουσιαστικής προστασίας των δικαιωμάτων των ζώων, Της πραγματικής οικονομίας, κυκλικής, κοινωνικής και συνδεδεμένης με τις χωρικές και τοπικές ρίζες του παραγωγικού συστήματος, της μεταστροφής του τρόπου παραγωγής και κατανάλωσης και της μικρής παραγωγικής αλυσίδας, οριοθετούμενης στο πεδίο των κοινωνικών και περιβαλλοντικών απαιτήσεων και αναγκών, Της διάχυσης των πολιτικών της «Οικολογικής Μετάβασης» σε όλους τους τομείς και όλα τα επίπεδα της πολιτικής της διακυβέρνησης, Για τον άνθρωπο και το περιβάλλον

Σάββατο 2 Μαρτίου 2024

Η περιώνυμη «κυβερνησιμότητα» πάει αγκαζέ και με ΚΑΖΙΝΑ !

Παρέμβαση ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗΣ ΣΥΜΜΑΧΙΑΣ στην 7η/2024 Συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής, σχετικά με την ΜΠΕ «Ειδικού Κτιρίου Πολυδύναμου Ξενοδοχειακού Συγκροτήματος Μικτής Χρήσης στην περιοχή Δηλαβέρη του Δήμου Αμαρουσίου» - με Καζίνο


Με την σχετική πλειοψηφία των 46 ΥΠΕΡ, 23 ΚΑΤΑ και 16 απέχοντες, η Περιφερειακή Διοίκηση Χαρδαλιά γνωμάτευσε ΘΕΤΙΚΑ υπέρ της μεταφοράς του ΚΑΖΙΝΟΥ της ΠΑΡΝΗΘΑΣ στο ΜΑΡΟΥΣΙ στην χθεσινή 7η/2024 Συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου της 1ης Μαρτίου !!!
Τέσσερα χρόνια μετά την ΚΑΤΑΨΗΦΙΣΗ της μεταφοράς του ΚΑΖΙΝΟΥ από το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής της περιόδου 2019-2023, το σκληρό πλειοψηφικό εκλογικό σύστημα της κυβέρνησης Μητσοτάκη άρχισε να δίνει τους καρπούς του : Η εμφανώς αποδυναμωμένη αντιπολίτευση δεν κατόρθωσε να απορρίψει μία κοινότυπη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, ενός έργου αμφίβολης αρχιτεκτονικής αξίας, αρνητικών πολεοδομικών επιπτώσεων και βεβιασμένης βιοκλιματικής συμπεριφοράς, που διακηρύσσει κάποια, αμελητέα, οικονομικά οφέλη για την Πολιτεία για να αποκρύψει τις ξεκάθαρα αρνητικές κοινωνικές επιπτώσεις του «βασιλείου του τζόγου» για την κοινότητα.
Ακολουθεί η εισήγηση μας ΚΑΤΑ της έγκρισης της μεταφοράς του ΚΑΖΙΝΟΥ από την ΠΑΡΝΗΘΑ στο ΜΑΡΟΥΣΙ, η οποία διακόπηκε - αιφνίδια και παράδοξα – προς το τέλος της από τον Πρόεδρο του Περιφερειακού Συμβουλίου, ακριβώς στη λήξη του 3ου λεπτού του τρίλεπτου (sic !!!)

--------------------------------------------------------

Η νόμιμη παροχή τυχερών παιχνιδιών αποτελεί το πιο αντιπροσωπευτικό παράδειγμα της «οικονομίας της χειραγώγησης και της εξαπάτησης» γράφανε το 2016 στο δοκίμιο «Phishing Economy» οι Τζορτζ Άκερλοφ και Ρόμπερτ Σίλερ, και οι 2 βραβεία Νόμπελ Οικονομικών.

Η νόμιμη παροχή τυχερών παιχνιδιών, με λίγα λόγια, αποτελεί ένα τέλειο οικονομικό μηχανισμό που πουλάει ένα «αγαθό» που, άπαξ και αγοραστεί, δεν μπορεί να λείψει με κανένα τρόπο από τον καταναλωτή - θύμα σε αυτή την περίπτωση. Έχει σχεδιαστεί κατάλληλα, στα μέτρα ορισμένων γνωστικών μηχανισμών του ανθρώπου - απέχθεια για την απώλεια – το χάσιμο με λίγα λόγια - πεποίθηση αυτοελέγχου και σίγουρου υπολογισμού των πιθανοτήτων από μέρους του παίκτη  - που διευκολύνουν τον εθισμό στο παιχνίδι και την ανάπτυξη μιας δραματικής συμπεριφορικής εξάρτησης. Κάθε προσπάθεια ορθολογικής κανονικοποίησης της παροχής τυχερών παιχνιδιών απέτυχε καθόσον προσέκρουσε στην ίδια τη φύση του εν λόγω «αγαθού». Η δε ρητορική περί «υπεύθυνου παιχνιδιού», θεμελιωμένη στην δήθεν υπεύθυνα ορθολογική συμπεριφορά του παίκτη, δεδομένου ότι συνοδεύεται από την εντυπωσιακή αύξηση και διάχυση της διαφήμισης και της προσφοράς, οδήγησε στην κατακόρυφη αύξηση των παικτών, των εξαρτημένων και, εν κατακλείδι, των κερδών των εταιριών που τα λειτουργούν και τα προάγουν.

Προφανώς, το κράτος-αρωγός της παροχής τυχερών παιχνιδιών προσποιείται άγνοια του τεράστιου κοινωνικού κόστους από την αύξηση και τη διάχυση τους, επαφίοντας την πρόληψη της εξάρτησης και την προσπάθεια θεραπεία της σε ορισμένους περιφερειακούς οργανισμούς δίχως ουσιαστικό αποτέλεσμα, καθόσον αποφεύγει να λάβει υπόψη όλες εκείνες τις γνωστικές διαδικασίες που οι πάροχοι του τζόγου εκμεταλλεύονται με περισσή ακρίβεια.

Το πρόβλημα που θέτει, κατά συνέπεια, η δημιουργία καζίνων είναι βαθιά κοινωνικό – καθόσον η νόμιμη παροχή τυχερών παιχνιδιών αποτελεί μία πραγματική κοινωνική πληγή – το οποίο γίνεται καταλυτικά βαθύτερο όταν το καζίνο οριοθετείται στο εσωτερικό του αστικού ιστού γιατί σε αυτό προστίθενται και άλλα σοβαρά προβλήματα χωροταξικού και πολεοδομικού τύπου.
1. Από χωροταξικής και πολεοδομικής σκοπιάς, ένα εσωστρεφές, κλειστό και «αποκλειστικό» συγκρότημα, με μέγεθος όπως το προτεινόμενο και λειτουργίες ξένες στην καθημερινότητα της περιοχής, σχεδιασμένο σε αυτό το κρίσιμο σημείο του αστικού ιστού :
α) Θα αποτελέσει «πολεοδομικό εμπόδιο», καθόσον διακόπτει τη συνέχεια και τη διαπερατότητα του αστικού ιστού, απολύτως αναγκαίες για την ζωτικότητα της πόλης, και θα αποτελέσει αιτία υποβάθμισης και όχι αναβάθμισης – οι πόλεις κοιμητήρια έτσι δημιουργούνται.
β) Θα αποτελέσει αιτία σοβαρής επιδείνωσης του κυκλοφοριακού ακόμη και εάν υποστηρίζεται από εκτεταμένα έργα προσπάθειας ρύθμισης της κυκλοφορίας σε μια περιοχή που πνίγεται κυριολεκτικά από τα οχήματα, όπως στην περίπτωση μας.

2. Για την καταπολέμηση της εξάρτησης από τα τυχερά παιχνίδια, η νομοθεσία πολλών κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ορίζει συγκεκριμένες αποστάσεις των επιλεγόμενων «ευαίσθητων σημείων»  - σχολεία, νοσοκομεία, εκκλησίες, γηροκομεία, αθλητικές εγκαταστάσεις, κοινωνικές εστίες κ.λπ. από τα σημεία νόμιμης παροχής τυχερών παιχνιδιών, που συνήθως φθάνουν τα 500 μέτρα. Η νομοθεσία μας ορίζει μια απόσταση 100 μέτρων των καταστημάτων ΟΠΑΠ από ελάχιστα από τα ευαίσθητα σημεία, ενώ οι τοποθεσίες εγκατάστασης καζίνο ορίζονται βάσει νόμου – ν.2206.1994 όπως τροποποιήθηκε από τον ν.4512/2018. Αναφορές στις όποιες αποστάσεις του εν λόγω καζίνο από ευαίσθητα σημεία της περιοχής δεν βρήκαμε, όπως δεν βρήκαμε την όποια αναφορά σε κοινωνιολογικές μελέτες που να υποστηρίζουν το κοινωνικά ανώδυνο της μεταφοράς του καζίνο της Πάρνηθας εντός του αστικού ιστού του Αμαρουσίου και συγκεκριμένα στην συγκεκριμένη θέση.

3. Από άποψη αρχιτεκτονικής ποιότητας της επέμβασης, που είναι αναγκαία για την αναβάθμιση του οικιστικού περιβάλλοντος, θα λέγαμε ότι το προτεινόμενο έργο δεν «το ‘χει». Πρόκειται για τη συνήθη «κουτάρα», δήθεν high tech, κλειστή και εσωστρεφή ως προς το εξωτερικό περιβάλλον, ανώνυμη όπως όλα όσα φτιάχνονται από τα νότια προάστια και τη Συγγρού έως τα όρια του λεκανοπεδίου.

4. Η μελέτη αφιερώνει μία μακροσκελή περιγραφή του βιοκλιματικού σχεδιασμού του έργου. Ένα κουτί με τις ίδιες όψεις και στα 4 σημεία του ορίζοντα, φυσικά και ανέξοδα βιοκλιματικό δεν είναι. Απ’ ότι φαίνεται θα προσπαθήσει να γίνει με την δαπάνη του μισού προϋπολογισμού σε τεχνολογίες που ίσως το βοηθήσουν να πλησιάσει κάπως τα σχετικά της Μελέτης.

Εν κατακλείδι, πίσω από τις γνωστές κοινοτυπίες της κλασικής νεοελληνικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων κρύβεται ένα έργο μηδενικής αρχιτεκτονικής αξίας, αρνητικών πολεοδομικών επιπτώσεων, βεβιασμένης έως και αμφίβολης βιοκλιματικής συμπεριφοράς – πρόκειται για ένα πανάκριβο μηχανισμό - και αμελητέων οικονομικών οφελών για την κοινότητα μπροστά στις αρνητικότατες κοινωνικές επιπτώσεις του «βασιλείου του τζόγου» που προσπαθεί να κρύψει στα υπόγεια του.

Η ανάπτυξη - έγραφε κάποιος πολύ σπουδαίος της σύγχρονης ιστορίας – μπορεί να επιτευχθεί με 2 τρόπους : Κατά τον πρώτο τρόπο, τρέχουμε προς το άγνωστο με βάρκα την ελπίδα ενώ κατά τον δεύτερο ενσωματώνουμε την εμπειρία του παρελθόντος και οργανώνουμε το παρόν συναρτήσει του μέλλοντος των μελλοντικών γενιών. Η ανάπτυξη που υπόσχεται το προτεινόμενο έργο ανήκει φυσικά στην πρώτη κατηγορία με την διαφορά ότι στο βάθος δεν έχουμε το άγνωστο αλλά την περαιτέρω υποβάθμιση της κοινωνίας και, ειδικότερα, της κοινωνίας της περιοχής.

Εν αναμονή και της εκδίκασης των 5 προσφυγών που έχουν ήδη κατατεθεί για την ακύρωση του έργου στο Συμβούλιο Επικρατείας - οι οποίες θεωρούμε ότι θα κριθούν θετικά στις 3 Απριλίου - καλείστε να το ΚΑΤΑΨΗΦΙΣΕΤΕ.

Για την «ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ για την ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ»
Γιώργος Δημητρίου
Πρ. Περιφερειακός Σύμβουλος – Επικεφαλής


«Οικολογική Συμμαχία».
- Για την «Οικολογική Μετάβαση» σε μία κοινωνία βιώσιμης ευημερίας.
- Για τον άνθρωπο, τα ζώα και το περιβάλλον.
contact@oikologiki-symmaxia.gr